رشد سه درصدی ایران در دیپلماسی علمی

دکتر محمد فرهادی امروز در مراسم رونمایی از 32 محصول شرکتهای دانش بنیان در سالن اجلاس سران، ایجاد صندوق حمایت از پژوهشگران را زمینه‌ای برای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی و محصولات دانش بنیان دانست و افزود: در هفته گذشته نیز شاهد برگزاری هفته پژوهش و فناوری بودیم که با برگزاری نمایشگاهی اقدام به معرفی و عرضه دستاوردهای پژوهشی محققان کشور کردیم.

وی فن‌بازار را یکی از برنامه‌های هفته پژوهش نام برد و اظهار داشت: در این نمایشگاه کنسرسیومی برای تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی ایجاد و در طول نمایشگاه اقدام به انجام مذاکرات با دستگاه‌های مختلف شد.

فرهادی با اشاره به دستاوردهای این کنسرسیوم یادآور شد: در سال گذشته در فن‌بازار 25 میلیارد تومان قرارداد همکاری منعقد شد و این رقم در فن‌بازار سال جاری به 41 میلیارد تومان افزایش یافت.

وزیر علوم با اشاره به برخی از گفته‌ها در زمینه‌ی عدم ارتباط دانشگاه با بخش صنعت خاطرنشان کرد:‌ این ارتباط وجود دارد ولی کافی نیست چرا که ما در سالهای اخیر شاهد پیگیری ارتباط این دو بخش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم و دانشگاه‌ها هستیم.وزیر علوم با اشاره به همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: بر این اساس بیش از 30 میدان نفتی برای افزایش ازدیاد برداشت با دانشگاه‌ها همکاری دارد.

فرهادی با اشاره به همکاری وزارت دفاع با دانشگاه‌ها در قالب انعقاد قراردادهای همکاری ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها در سالهای آتی افزایش یابد.وی با اشاره به برنامه‌های کشور در زمینه کاربردی کردن 10 درصد پایان‌نامه‌ها گفت: در این راستا اساتید می‌توانند به صورت مشترک اقدام به ایجاد شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه‌ کنند.

وزیر علوم با اشاره به فرصت ایجاد شده در زمینه دیپلماسی علمی در دوران پساتحریم گفت: در این دوران احتمالا قراردادهای متعددی به امضاء می‌رسد ولی باید به موضوع پیوست‌های فناوری برای فناوری‌های وارداتی توجه شود.

فرهادی با تاکید بر این که در حال حاضر به میزان 3 درصد در حوزه دیپلماسی علمی رشد داشته‌ایم گفت: علاوه بر این لازم است تا در زمینه برندسازی اقدام شود که این امر نیاز به ارتقاء کیفی محصولات تولیدی دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا