نخستین سمینار بین المللی جدیدترین دستاوردها از اکتشاف تا تولید نفت

نخستین سمینار بین المللی جدیدترین دستاوردها از اکتشاف تا تولید نفت با محوریت مخازن متعارف و غیرمتعارف امروز 24آذر ماه با حضور جمعی از مدیران حوزه صنعت نفت،دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی،گلپایگانی ،سروشی ، پروفسور فورتیش از دانشگاه مونتان لئوبن اتریش ، مهندس تولشاین مدیر اجرائی TDE Groupو دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در تالار کاظمی آشتیانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

باید نیروی کارآفرین پرورش دهیم نه کارمند

دکتر حمیدرضا طیبی در ابتدای این سمینار گفت: پیشرفت دانش بنیان حاصل توسعه علم و فناوری وآموزش تخصصی است و لازمه آن تربیت نیروی انسانی کارآفرین است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: مادر جهاد به سهم خودمان توان کشور را درزمینه توسعه علمی و فناوانه و تجاری سازی علم و فناوری الگوسازی کرذه ایم.و مشکل کشور معتقدیم در زمینه توسعه علم و فناوری و کاربردی سازی آن است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طیبی درادامه افزود: تولید و تدوین فناوری، تجاری سازی نتایج تحقیقات، انتشار دانش از طریق اطلاع رساني و آموزش های تخصصی، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری، ترویج کارآفرینی از ماموریت هایی است که جهاد دانشگاهی در چند ساله گذشته به خوبی انجام داده است.

وی درپایان گفت: در دپارتمان نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ کارهای خوبی انجام خواهد شد و اینمهم ارتباط صنعت و دانشگاه را نیز تقویت خواهد کرد.مانیز در جهاد دانشگاهی حمایت همه جانبه خود را در حوزه بالادستی از کارهای علمی و فناورانه این دانشگاه اعلام می‌کنیم و از دانشگاه های خارجی نیز کمک هایی را می طلبیم تا نخواهیم تجربه مجدد دیگران را تکرار کنیم .

محصولات تولیدی علم و فرهنگ در راه است

دکتر ایمانی درباره ورود دانشگاه علم وفرهنگ به عرصه نفت و گاز گفت :جهاد دانشگاهی نهادی است که بیش از30سال ازعمرش می گذرد  ودر عرصه های مختلف علمی کارهای بزرگی انجام داده است.

وی افزود: در مجموع فعالیت‌های جهاد دانشگاهی ،دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه آموزش توانسته همراه وهمپا برای انجام هرچه بهتر این فعالیت‌ها باشد . همچنین دانشگاه ما یکی از قطب های آموزش عالی نیز محسوب می شود.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه تصریح کرد: فلسفه وجودی چنین دانشگاهی به فلسفه وجودی جهاد برمی‌گردد ما به دنبال این نیستیم که به هر قیمتی دانشگاه داشته باشیم . درواقع ما دانشگاه نسل سومی هستیم که علاوه برآموزش و پژوهش به تولید کار و کارآفرینی نیز توجه داریم. به عنوان مثال وقتی متوجه شدیم که قوه قضایه نیاز به نیرو در حوزه الکترونیک دارد به دنبال تاسیس رشته تجارت الکترونیک رفتیم و در حال حاضر دانشجویان ارشد ما در این حوزه در حال تحصیل هستند. همچنین در زمینه اوقات فراغت نیز  دانشجویان مطالعات اوقات فراغت در مقطع فوق لیسانس را پرورش داده ایم.

دکتر ایمانی عنوان کرد: امروزه به دلیل اینکه در حوزه نفت و گاز نیز نیاز به تربیت نیروی انسانی متخصص به شدت احساس می‌شد و ما دپارتمان نفت و گاز را راه اندازی کردیم . همچنین با چند دانشگاه خارجی برای آموزش های رسمی و تخصصی مکاتباتی را انجام داده‌ایم.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو افزود: عرصه نفت و گاز برای کشور مهم است و دانشگاه علم و فرهنگ با ورود به این عرصه مهم این ماموریت را دارد تا نیروهای متخصصی دراین حوزه تربیت کند. در واقع این نشست تخصصی شروع به کار دپارتمان نفت و گاز است و تبدیل این دپارتمان به دانشکده نیز از اهداف ماست. دانشکده ای متمایز از سایر دانشگاه های دولتی و حتی دانشکده‌های وزارت نفت،؛ دانشکده‌ای که در کوتاه مدت نیروهایی در زمینه نفت و گاز تربیت کند که بتوانند با ورود به عرصه کار نیز کفید باشند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ گفت: با مجموع این فعالیتهاست که دانشگاه نسل سوم به طور بنیادی کلید می‌خورد .همچنین این خبر را هم می‌دهیم که در آینده محصولات تولید، علم و فرهنگ را نیز خواهیم داشت زیرا دانشجویانمان را به این سمت سوق می دهیم.

دکترایمانی تاکید کرد: همچنین 65 درصد دانشجویان دانشگاه علم وفرهنگ شاغل هستند و این مهم به خاطر درگیری دانشجوی علم و فرهنگ باکار و بازار کار است و این تفاوت دانشگاه ما با دیگر دانشگاه هاست.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  امیدواریم بتوانیم نیروی متخصص دراین زمینه را به خوبی پرورش دهیم.

اگر پژوهش در کار نباشد موفق نخواهیم شد

در ادامه سمینار دکتر رحمان سلیمانی، معاون مدیریت در اکتشاف شرکت ملی نفت درخصوص ماموریت ها و وظایف این حوزه صحبت هایی کرد.

مهندس بهمن سروشی، مدیرعامل شركت گلوبال پتروتك كیش نیز عنوان کرد:  اگر پژوهش در کار نباشد و زمینه را برای یافتن راهکارهای جدید پیدا نکنیم موفق نخواهیم شد.

مهندس حمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت سروک کیش نیز در ادامه افزود: دانشگاه علم و فرهنگ در تربیت نیروهای متخصص در این زمینه باید جور دیگری عمل کند و مانند دیگر دانشگاه ها نباشد.این دانشگاه باید دو پنجم دوره 4ساله آموزشی خود را به آموزهاش تئوری و سه پنجم آن را به کارهای کاربردی اختصاص دهد تا بتواند راه 37ساله را طی 4سال سپری کند.

وی تاکید کرد: صنعت نفت نیاز به نیروهای تحصیل کرده صرف ندارد بلکه نیاز به نیروهای کاربردی و آشنا به بازار کار این عرصه دارد.وتنها دراین صورت است که دانشگاه علم و فرهنگ میتواند نیروهای مورد نیاز عرصه نفت و گاز را تربیت کند.

همچنین دراین مراسم حکم ریاست دپارتمان نفت و گاز توسط دکتر طیبی ریاست جهاد دانشگاهی به دکتر حسین پرستش ،رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه علم و فرهنگ اعطا شد .

گفتنی است عصر امروز و در پایان سمینار از اساتید برتر و مهمان ویژه تقدیر به عمل خواهد آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا