بررسی اثر افزودنی‌های پلیمری بر نقطه ریزش فرآورده‌های سنگین نفتی پالایشگاه اصفهان

 سجاد فرازمند، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان‌نامه خود تحت عنوان «بررسی آزمایشگاهی تأثیر انواع مواد افزودنی جهت کاهش نقطه ریزش فرآورده‌های سنگین نفتی (دیزل، نفت کوره) تولیدی پالایشگاه اصفهان» به یکی از مشکلات صنعت موتورهای دیزلی و نیروگاه‌های حرارتی و کشتی‌ها یعنی پدیده ایجاد رسوبات واکسی مواد نفتی پرداخته است.

اجزای تشکیل‌دهنده ماده نفتی، دما و فشار بر ایجاد پدیده رسوب واکس مؤثر است. یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد رسوبات واکسی، استفاده از بازدارنده شیمیایی جهت کاهش نقطه ریزش است. مطالعه اثر افزودنی‌ها بر نمونه نفتی مشخص، امکان رفع مشکلات احتمالی تشکیل واکس در فرآیندهای مختلف نفتی را فراهم می‌کند.

 

علی‌رغم مطالعات انجام گرفته، یافتن موادی که بتواند نقطه ریزش را کاهش دهد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و از نظر شیمیایی و زیست‌محیطی نیز در سطح بهینه و قابل قبولی باشد، مشکل است. لذا لازم است تا مواد مؤثری استفاده کرد که بتواند از تشکیل رسوبات واکسی جلوگیری کند و مقدار رسوب و در نتیجه دمای نقطه‌ ریزش را کاهش دهد.

در این مطالعه اثر افزودنی‌های پلیمری و مواد فعال سطحی صنعتی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، بر کاهش دمای نقطه ریزش سه نمونه فرآورده نفتی دیزل سبک، دیزل سنگین و نفت کوره شرکت پالایش نفت اصفهان بررسی شده و نیز غلظت و نوع افزودنی بهینه انتخاب شده است.

به گزارش ایسنا، این پایان‌نامه با راهنمایی محمدرضا احسانی و عبدالحسین دباغ انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا