واکاوی تاثیر باورهای رایج بر عملکرد جسمی سالمندان

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود به این نتیجه رسیدند که دیدگاه‌های منفی افراد مسن در مورد پیر شدن، روی عملکردهای حسی و شناختی آنها تاثیر می‌گذارد و این احساسات معمولا در باورهای رایج مردم در مورد پیری ریشه دارد. بنابراین برای شناخت عوامل موثر بر زندگی روزانه این افراد به رویکرد عمیق‌تری نیاز است.

به منظور این مطالعه، محققان سه متغیر را در 301 نفر از رده سنی 56 تا 96 سال، مورد بررسی قرار دادند. این سه متغیر عبارتند از: دیدگاه شخص در مورد پیری، برداشت شخص از توانایی شنیدن و قدرت حافظه‌ خود و عملکرد واقعی او در هر یک از این موارد.

برای بررسی قدرت حافظه، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا 15 کلمه را روی صفحه کامپیوتر مشاهده کرده و کلمات دیگری را با هدفون گوش کنند، سپس هر تعداد کلمه را که به یاد می‌آورند بنویسند. همچنین به منظور بررسی قدرت شنوایی از آنها خواسته شد تا آزمونهای استاندارد سنجش شنوایی را تکمیل کنند.

در آزمون سوم شرکت‌کنندگان می‌بایست به 5 کلمه گوش داده، آنها را تکرار کنند و پس از چند دقیقه تاخیر دوباره آن کلمات را به یاد آورند. این آزمونها سبب شد تا عملکرد هر یک شرکت‌کنندگان به طور دقیق اندازه‌گیری شود.

سپس از این افراد پرسیده شد که چه برداشتی از میزان قدرت شنوایی و حافظه خود دارند. به عنوان مثال، باید به عبارتی مانند «من می‌توانم به راحتی اسامی افراد را حفظ کنم» با «موافقم» یا «مخالفم» پاسخ می‌دادند.

در آخر، به منظور ارزیابی نظرات آنها در مورد کهولت سن، از این افراد خواسته شد تا چند اتفاق را تصور کرده و به میزان نگرانی آنها از بالا بودن سن در آن شرایط امتیاز داده شد. به عنوان مثال فرد باید تصور می‌کرد که یک تصادف رخ داده و در آن مشخص نیست که کدام یک از طرفین مقصر هستند، آنگاه بررسی می‌شد که فرد تا چه اندازه از اینکه به دلیل بالا بودن سن و سالش او را مقصر بشناسند نگران است.

همچنین میزان نگرانی آنها از تنهایی در دوران پیری و از دست دادن استقلال ارزیابی شد.

پژوهشگران دریافتند قدرت شنوایی و حافظه کسانی که در مورد پیری دیدگاهی منفی دارند نسبت به سایرین کمتر است. با این حال نمی‌توان گفت که همواره ضعف شنوایی و قدرت حافظه به دلیل دیدگاه منفی نسبت به پیری است، با این حال این بررسی‌ها نشان‌دهنده وجود ارتباطی قوی بین افکار منفی، کاهش اعتماد به نفس فرد و ضعف عملکردهای اوست.

توصیه محققان این است که به افرادی که پا به سن می‌گذارند تمرین‌هایی برای افزایش عملکرد شناختی و فیزیکی آنها در دوران پیری آموزش داده شود و از سوی دیگر باورهای رایج آنها در مورد کهولت سن تغییر کند تا این تغییرات سبب بهبود کیفیت زندگی و افزایش قدرت عملکرد آنها در زمینه‌های مختلف شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا