تاثیر قهوه در افزایش عملکرد استقامتی ورزشکاران

گروهی از پژوهشگران به تازگی با بررسی بیش از 600 مقاله پژوهشی منتشر شده و گزینش مقالاتی که به بررسی اثر کافئین موجود در قهوه پرداخته بودند، میزان کافئین مورد استفاده در هر آزمایش و نیز افزایش استقامت ورزشی ناشی از آن را مورد بازبینی قرار دادند. در میان این 600 مقاله، 9 مقاله به صورت مستقیم به بررسی اثرات مصرف قهوه بر استقامت ورزشی پرداخته بود.

با وجود اینکه قهوه اصلی‌ترین منبع تامین کافئین به شمار می‌رود، اما بیشتر پژوهش‌های انجام شده در دنیا به بررسی تاثیر کافئین خالص بر استقامت ورزشکاران پرداخته بودند.

این تیم پژوهشی با بررسی این 9 مقاله ویژه به این نتیجه رسیدند که مصرف بین 3 تا 7 میلی گرم کافئین از قهوه به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌تواند استقامت ورزشی را به صورت متوسط تا 24 درصد افزایش دهد. البته میزان کافئین موجود در هر فنجان قهوه متغیر است و می‌تواند از 75 میلی گرم تا بیش از 150 میلی گرم باشد که این میزان به نوع قهوه و نیز نحوه آماده سازی آن بستگی دارد.

در هر یک از این 9 پژوهش، ورزشکاران پس از مصرف قهوه، مسیری را دویدند و در بیشتر موارد مشاهده شد که استقامت فرد پس از مصرف قهوه به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.

این یافته می‌تواند به ویژه برای ورزشکاران سودمند باشد، زیرا قهوه ترکیبی است که به صورت طبیعی یافت می‌شود و جزو موارد دوپینگ به شمار نمی‌رود. همچنین به نظر می‌رسد که مصرف قهوه می‌تواند اثراتی مشابه قرص کافئین بر استقامت ورزشی داشته باشد.

این پژوهش به تازگی در نشریه International Journal if Sport Nutrition and Exercise Metabolism منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا