مسابقه ماشین نانو، اولین مسابقه ماشین‌های ملکولی

مسابقه ماشین نانو (NanoCar Race)، مسابقه‌ای است که در آن ماشین‌های ملکولی در یک مسیر به اندازه نانو با یکدیگر رقابت می‌کنند. یک ماشین نانو، ماشین ملکولی منفرد است که دارای چرخ و شاسی بوده و از طریق شوک الکتریکی کوچک حرکت می‌کند. 
این مسابقه از طریق چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود اما با اتکا بر یک میکروسکوپ منحصربه‌فرد، در شهر تولوس فرانسه، امکان تماشای این مسابقه وجود دارد. مسابقه ماشین نانو یک ماجراجوی علمی و انسانی فوق‌‌العاده است که در سراسر جهان پخش خواهدشد. این رویداد در ماه اکتبر سال 2016 میلادی در کشور فرانسه برگزار خواهد شد.
طبق نظر برگزارکنندگان این مسابقه، با تعیین زمان، سریع‌ترین نانوماشین مشخص خواهد شد. هرچند که ممکن است مسابقاتی نیز با 4 ماشین، هم‌زمان در یک مسیر انجام شود.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،یک ماشین نانو، یک خودروی ملکولی منفرد متشکل از 100 ملکول یا اتم‌ است که دارای محور و شاسی بوده و چرخ‌های آن آزادانه می‌چرخند. 
در مرحله نخست، خودروهای ملکولی‌ای پذیرش می‌شوند که حداقل دارای یک ساختار شیمیایی و حدود 100 اتم باشند. همچنین بهتر است که یک خودروی ملکولی پیشنهاد شود که دارای 4 چرخ، شاسی و یک موتور ملکولی باشد. اما این موارد در این مرحله اجباری نیست. 
لازم به ذکر است تا ماه اکتبر سال 2015 میلادی، 5 ماشین‌ ملکولی از کشورهای فرانسه، آمریکا، آلمان، اتریش و ژاپن پذیرفته شده و تیم مربوطه نیز ثبت‌نام کرده‌اند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی مراجعه نمایند. 
http://nanocar-race.cnrs.fr/indexEnglish.php

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا