بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد افزایش می‌یابد

  حمید میرزاده روز گذشته در حاشیه بازدید چهار ساعته خود از شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار از افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال آینده برابر یا بیش از ۱۰ درصد کل بودجه دانشگاه خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اظهار داشت: خوشبختانه محصولات بیشتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تجاری شدن حرکت کرده و شواهد حاکی از آن است که مجموعه محققان، اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان روی آورده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۶۲ شرکت دانش بنیان در ۷۱ مرکز رشد ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: بیش از نیمی از این شرکت ها و مراکز رشد طی دو سال گذشته در واحدهای دانشگاه تاسیس شده اند که جای خرسندی دارد زیرا تاسیس این شرکت ها و گسترش فعالیت های اقتصاد دانش بنیان می تواند وابستگی دانشگاه به شهریه دانشجویان را کاهش دهد.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد می تواند یکی از بازارهای اصلی و بزرگ محصولات شرکت های دانش بنیان تلقی شود، خاطر نشان کرد: به همین سبب مسئولان و مدیران واحدهای دانشگاه آزاد موظفند کلیه محصولات دانش بنیان را که در سایت آزاد اکسپو (Azad Expo) معرفی و تجاری شده اند در اولویت خریدهای خود قرار دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: حوزه پژوهش در این دانشگاه، به تولید مقالات علمی منحصر نشده و فعالیت های این حوزه عمدتا به سمت رفع نیازهای کشور در حال حرکت است.

میرزاده افزود: اگر بخواهیم ضریب تاثیر دانشگاه آزاد اسلامی در اقتصاد کشور بالا ببریم چاره ای جز توسعه شرکت های دانش بنیان که زیربنای اقتصاد مقاومتی نیز به شمار می روند، نداریم.

وی توسعه شرکت های دانش بنیان را یک عزم جدی و برنامه استراتژیک در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: هر واحد فناور، هسته پژوهشی و شرکت دانش بنیانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شود و در مراکز رشد مستقر شود، از حمایت های دانشگاه مانند وام های ارزان قیمت و خرید محصول توسط بازار دانشگاه بهره مند خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل کنسرسیوم میان واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان همگن را یکی دیگر از راه های حمایت از آنها دانست و گفت: تشکیل کنسرسیوم ها منافع بسیاری مانند هم افزایی و رشد کیفی محصولات را برای شرکت های دانش بنیان به همراه خواهد داشت.

وی افزود: اگر استادان و فارغ التحصیلان دانشگاه نسبت به تاسیس یک شرکت دانش بنیان اقدام کنند، سریعتر می توانند از حمایت های دانشگاه بهره مند شوند.

میرزاده با بیان این واقعیت که این دانشگاه با ابتکار آیت الله هاشمی، حمایت های حضرت امام(ره) و بزرگانی چون مقام معظم رهبری تاسیس شده است، گفت: به نظر می رسد عده ای نا آگاهانه و به این علت که از آثار عظیم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این دانشگاه طی سه دهه گذشته مطلع نیستند با این دانشگاه مخالفت می کنند.

وی افزود: اما دسته دیگری از اشخاص هم برخوردشان با دانشگاه از نوع برخورد های سیاسی است و مخالفتشان بیشتر جنبه سیاسی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه بسیاری از این مشکل تراشی ها به دلیل برخوردهای سیاسی است، گفت: البته بخش عمده این سنگ اندازی مربوط به حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در راس مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد است. ایشان شناسنامه و چراغ انقلاب اسلامی هستند. این گفته بدین معناست که وی از ابتدا همراه انقلاب، امام راحل (ره) و رهبری معظم انقلاب بوده و هست.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد امروز پرچمدار تحصیلات تکمیلی است، گفت: بیش از ۵۶ درصد از کل تحصیلات تکمیلی کشور در دست دانشگاه آزاد قرار دارد اما برخی مخالفان سعی می کنند این سهم و نقش را تخریب کنند، البته این اقدام از دولت قبل شروع شده است، ولی متاسفانه گویا همان عواملی که پیش از این نیز سعی در کاهش نقش دانشگاه آزاد داشتند هنوز هم فعالند.

میرزاده با بیان اینکه در دوره مدیریت قبلی دانشگاه آزاد در دولت قبل، دلواپسان علی رغم تمام نابسامانی ها و نارسایی ها هیچ واکنشی از خود نشان ندادند گفت: در دوره مدیریت منسوب به دولت دهم در ۴۱ واحد وابسته به واحد علوم و تحقیقات برای بیش از ۸۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی کمتر از ۵ نفر هیات علمی وجود داشت. اما کوچکترین برخوردی با این معضل صورت نگرفت. 

وی افزود: البته به همین دلیل در دوره اخیر این واحدها در واحد های مادر ادغام شدند و ظرف دو سال گذشته نزدیک به ۷ هزار هیات علمی دارای مدرک دکتری دانشگاه قرارداد امضا کرده اند و امیدواریم تا پایان سال جاری این تعداد به ۱۰ هزار نفر برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واقعیت این است که در دوران وزارت علوم دولت دهم خسارات بزرگی در حوزه علمی و پژوهشی به کشور وارد شد و کاهش رشد شتاب علمی فعلی، ناشی از همان سیاست ها واقدامات نسنجیده وزارت علوم دولت دهم است.

به گفته وی، متاسفانه از طریق معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم، اعتبارات پژوهشی کلان به اشخاصی واگذار شد که خروجی آن در مقابل اعتبارات میلیاردی تخصیص داده شده بسیار اندک بوده و علی رغم گزارش مستند سازمان بازرسی کل کشور اراده لازم برای برخورد با چنین تخلفات عظیمی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بنده به عنوان یکی از اعضای شورای عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) از معاون اول ریاست جمهوری نیز تقاضا کردم که با توجه به گزارش سازمان بازرسی کل کشور در مورد خروجی و حاصل اعتبارات پژوهشی تخصیص یافته در دولت دهم به اشخاصی که اغلب واجد شرایط نبوده اند رسیدگی شود که تاکنون نه وزرات علوم نه معاون اول رئیس جمهور به این موضوع رسیدگی نکرده اند.

وی افزود: تحمیل اساتید غیر واجد شرایط به گروه های آموزشی در دولت دهم نیز از اقداماتی است که هم اکنون آثار آن را در کاهش توسعه علمی ایران می بینیم.

 میرزاده گفت: تکرار موضوع رشته های دانشگاه آزاد اسلامی طرح یک مسئله فرعی برای جلوگیری از طرح تخلفات علمی و پژوهشی دولت گذشته به عنوان یک مسئله اصلی بوده که دلواپسان امروز در مقابل آن همه تخلفات سکوت کرده بودند. 

به گزارش مهر،وی افزود: چنین برخوردهایی با استانداردهای دوگانه را نشانگر برخورد سیاسی با دانشگاه آزاد اسلامی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا