ایران باید برای حل مشکل ریزگردها به دیپلماسی زیست محیطی متوسل شود

به گزارش ایرنا، گری لوئیس روز یکشنبه در مراسم آغاز به کار بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: سازمان ملل متحد با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست الگوهایی را برای تغییرات دما و بارش در طول سال های آینده در شهرهای مختلف کشور پیش بینی کرده اند که هیچ یک از این پیش بینی ها مثبت نیستند؛ این به معنای آینده ای گرمتر و خشکتر است.

وی افزود: این خشکی و کمی منابع زیست محیط ایران و کل منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است چالش های بیشتری در منطقه به دلیل کاهش منابع ایجاد کند.

– نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران دو راه برای مقابله با شرایط پیش رو دانست و گفت: ایجاد چالش با کشورهای منطقه و ایجاد دیپلماسی زیست محیطی دو گزینه ای است که می توان به آن فکر کرد؛ در گزینه چالش باید توجه داشت که نمی توان دیگر کشورها را سرزنش کرد همانطور که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی قربانی این شرایط باشد از این رو تنها راه پیش رو دیپلماسی زیست محیط خواهد بود.

وی با تاکید بر سابقه خوب جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی زیست محیطی خاطرنشان کرد: کنوانسیون رامسر و برنامه محیط زیست دریای خزر گواه این همکاری های مثبت است.

*** گردو غبار تنها به خارج از مرزهای یک کشور مربوط نمی شود

وی با اشاره به مساله ریزگردها در کشور گفت: بخشی از منشا ریزگردهای ایران از کشورهای غربی و جنوبی و بخشی دیگر در داخل کشور سرچشمه می گیرد.

لوییس افزود: در تعامل با کشورهای همسایه باید این نکته را یادآور شد که گردوغبار تنها به خارج از مرزهای کشورها مربوط نمی شود بلکه بعد از مدتی این گرد و غبار بازگشته و مناطق شهرنشین خود کشورهای منشا گرد و غبار را در بر می گیرد.

– نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران خاطرنشان کرد: همچنین در بحث تامین آب باید توجه خاص به کشورهای همسایه از جمله افغانستان وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: براساس اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، محیط زیست حق نسل های آینده است؛ به این معنا که نسل آینده حق دارند تا از غذای کافی، سالم و ارزان و هوای غیرآلوده و آب آشامیدنی برخودار شوند؛ از این رو وظایف زیست محیطی ما نباید در مرزهای سیاسی متوقف شود بلکه دیپلماسی محیط زیستی است که می تواند در خدمت دیپلماسی قرار گیرد. امروز بیستمین همایش ملی انجمن متخصصان محیط زیست ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برپاست.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا