افزایش آگاهی برای مقابله با مرگ های ناشی از صرع

براساس گزارشی که در آخرین شماره مجله Neurology به چاپ رسیده است، مرگ های ناشی از بیماری صرع از آنچه تاکنون تصور می شده ، بیشتر است.

صَرع یا اپی‌لپسی((epilepsy عبارت است از مجموعه‌ای از اختلالات عصبی مزمن پزشکی  بلند مدت که با حمله صرعی مشخص می‌شود. این حملات ممکن است بسیار خفیف و تقریبا غیر قابل شناسایی بوده یا برعکس طولانی مدت و با لرزش شدید همراه باشد. در صرع حملات به طور مکرر روی می‌دهد و هیچ دلیل ثابت و مشخصی ندارد، در حالیکه حملاتی را که به دلایل خاص روی می‌دهد، نباید به عنوان حمله صرعی تلقی کرد.

در بیشتر موارد دلیل نامشخص است، اما صرع در برخی افراد به دلیل آسیب مغزی، سرطان مغز، و سوء مصرف دارو و الکل، و دلایل دیگر ایجاد می‌شود. حملات صرعی نتیجه فعالیت سلولی بیش از حد و غیرعادی عصب کورتیکال یا غشایی در مغز است. صرع را می‌توان با گرفتن نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی نیز تایید کرد.

صرع را نمی‌توان درمان کرد، اما حملات را می‌توان با دارو تا حدود ۷۰ درصد موارد کنترل کرد. در افرادی که حملات به دارو پاسخ نمی‌دهند، جراحی، تحریک عصبی یا تغییر در رژیم غذایی را می‌توان در نظر گرفت. تمامی سندرم‌های صرع مادام العمر نیستند و اکثر افراد تا جایی بهبود می‌یابند که دیگر نیازی به دارو ندارند.

براساس این گزارش، مرگ ناشی از صرع، قربانیان بیشتری نسبت به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان دارد. با این وجود، تمهیدات بسیار کمی برای جلوگیری از این مرگ و یا بالا بردن آگاهی افراد، اندیشیده شده است.

حدود ۱٪ درصد از جمعیت مردم جهان (۶۵ میلیون نفر) صرع دارند و تقریبا ۸۰٪ موارد در کشورهای در حال توسعه روی می‌دهد. صرع در افراد مسن‌تر رایج‌تر است. در کشورهای توسعه یافته، شیوع موارد جدید بیشتر در نوزادان و سالمندان است؛ در کشورهای در حال توسعه این بیماری در کودکان بزرگتر و بزرگسالان جوان‌تر دیده می‌شود،که دلیل آن تفاوت در فراوانی دلایل اصلی است. حدود ۵ تا ۱۰٪ از تمامی افراد یک حمله بی دلیل تا سن ۸۰ سالگی دارند و احتمال وقوع حمله دوم نیز بین %۴۰ تا ۵۰٪ است. در بسیاری از نقاط دنیا افراد مبتلا به صرع حق رانندگی مشروط داشته یا کلا حق رانندگی ندارند، اما بیشتر این افراد بعد از یک مدت بدون حمله می‌توانند رانندگی را مجددا آغاز کنند.

در مقایسه با دیگر اختلالات عصبی، مرگ ناگهانی ناشی از صرع بعد از سکته قلبی، دومین عامل مرگ و میر ناگهانی است. مرگ ناگهانی ناشی از ثرع معمولا در حین و یا بلافاصله پس از حمله رخ می دهد. دلیل اصلی این اتفاق هنوز مشخص نیست و محققان عقیده دارند که می تواند بر اثر مشکلات تنفسی و تخریب مسیر تنفس، تغییر ریتم ضربان قلب و یا ترکیبی از اتفاقات باشد.

براساس این گزارش، مرگ ناشی از صرع، قربانیان بیشتری نسبت به سندرم مرگ ناگهانی نوزادان دارد. با این وجود، تمهیدات بسیار کمی برای جلوگیری از این مرگ و یا بالا بردن آگاهی افراد، اندیشیده شده است.

دکتر ارین دوینسکی (Dr. Orrin Devinsky) از مرکز صرع دانشگاه نیویورک در این باره اذعان داشت:" ما توجه بسیار کمی به این مورد داشته ایم. تلاش ها برای ارزیابی و جلوگیری از مرگ های ناشی از بیماری صرع تاکنون نادرست انجام شده است."

براساس این گزارش، بالا بردن سطح دانش و آگاهی افراد نسبت به حملات تشنجی، چگونگی جلوگیری  و برخورد با آن ها ضروری و حیاتی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا