نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی كتابخانه ها

کتاب و کتاب خوانی به عنوان یک عنصر حیاتی در ترویج فرهنگ در جامعه مطرح هستند ولی برای دسترسی به کتاب، ابتدا می بایست اصول کتابداری به صورت علمی رعایت شود تا همگان بتوانند از مزایای کتابخانه ها بهره مند شوند. به همین منظور نیز پژوهشگران ایرانی به تازگی به بررسی و تبیین نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی از دیدگاه مدیران و كتابداران كتابخانه های دانشگاهی دست زده اند.

تفاوت استنباط نتایج حاصله از بررسی موضوعات اساسی پیرامون مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی حاكی از آن است كه مدیران و كتابداران كتابخانه های دانشگاهی افراد مختلف در جامعه مورد پژوهش، معانی ضمنی متنوعی را از مفهوم مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی كتابخانه ها دریافت می كنند.

این پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه، نظرات تعداد 38 مدیر (روسا و معاونان) و تعداد 151 كتابدار شاغل در كتابخانه های مركزی دانشگاه های دولتی شهر تهران، درباره نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی پیمایش، به تفکیک پرسیده شده است.

یافته ها حاکی از آن هستند که بیش از نیمی از افراد بر تعریف سه مرحله ای كوینتاس و همكاران (1997) از مدیریت دانش اتفاق نظر دارند. هم چنین جالب است بدانید که مدیران و كتابداران بر كاربردی بودن مدیریت دانش در برنامه ریزی كتابخانه توافق دارند و بهترین راه برای بهبود آینده نگری در كتابخانه را به كارگیری مدیریت دانش در برنامه ریزی دانسته اند. این افراد مدیریت دانش را به ترتیب در ابعاد سیاست گذاری و تصمیم گیری، برنامه ریزی خدمات اطلاعاتی، تولید مدل و تفكر در حیطه برنامه ریزی راهبردی سازمان خود كاربردی معرفی كرده اند.

یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد كه 14.57 درصد از مدیران و كتابداران، مدیریت دانش را در نظارت همه جانبه بر برنامه ریزی راهبردی دخیل می دانستند. همچنین 67.57 درصد از ایشان مدیریت دانش را در همه زمینه های تعریف شده در برنامه ریزی راهبردی كتابخانه، خود كاربردی تعریف نمودند. یافته های این پژوهش مدیریت دانش را به ترتیب در سیاست گذاری و تصمیم گیری (51.18 درصد)، برنامه­ریزی خدمات اطلاعاتی (81.14 درصد)، تولید مدل (76.4 درصد)، تفكر (23.4 درصد) در حیطه برنامه ریزی راهبردی دانشگاه خود كاربردی معرفی كردند.

نتیجه گیری نهایی انجام شده در این زمینه این بود که در این پژوهش با بهره گیری از نظرات جامعه مورد پژوهش تعاریف متعدد مدیریت دانش و برنامه ریزی راهبردی در كتابخانه های دانشگاهی مورد تبیین قرار گرفت. تفاوت استنباط نتایج حاصله از بررسی موضوعات اساسی پیرامون مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی حاكی از آن است كه مدیران و كتابداران كتابخانه های دانشگاهی افراد مختلف در جامعه مورد پژوهش، معانی ضمنی متنوعی را از مفهوم مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی كتابخانه ها دریافت می كنند. اگرچه این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبوده است اما این آشفتگی قابل درك است، زیرا اصطلاحات و حوزه های جدید معمولاً تردید هایی منطقی ایجاد می كنند. به هر حال، این تفاوت ها از نظر آماری نیز معنادار نبوده است.

منبع: اورانوس تاج الدینی، علی سادات موسوی، 1394. نقش مدیریت دانش در برنامه ریزی راهبردی كتابخانه های دانشگاهی، فصلنامه مطالعات ملی كتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال بیست و ششم، شماره 3 (پیاپی 103).

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا