برنامه ریزی و تقویت زیرساخت ها، تنها راه توسعه گردشگری

دکتر ناصر رضایی در گفت و گو با سیناپرس افزود: برای بالندگی صنعت گردشگری کشور نیاز داریم که در برنامه ریزی هایمان از نظرات کارشناسی متخصصان این حوزه بیشتر بهره ببریم و با مدیریت قوی و استفاده از مجریان کارآزموده، تلاش کنیم که زیرساخت های گردشگری در کشور را ارتقا ببخشیم، طوری که گردشگر برای ورود به کشور ما انگیزه کافی داشته باشد.

این کارشناس صنعت گردشگری در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رکود صنعت گردشگری در کشور ترکیه پس از درگیری با کشور روسیه، ما می توانیم از این فرصت برای توسعه گردشگری خود بهره ببریم، عنوان کرد: برای توسعه صنعت گردشگری، ما نباید دنبال زمین خوردن کشورهای دیگر باشیم، در عین حال این سوال وجود دارد که ما برای انتقال گردشگر از ترکیه به ایران، چقدر زیرساخت و جاذبه ایجاد کرده ایم.

وی تاکید کرد: باید از خودمان بپرسیم که ما چقدر در زمینه بازاریابی و تبلیغات در صنعت گردشگری کار کرده ایم که حالا منتظر باشیم گردشگری که تا دیروز وارد ترکیه می شد، حالا از کشور ما دیدن کند. بنابراین ما نباید منتظر بمانیم تا کشوری در صنعت گردشگری زمین بخورد و ما جایگزین آن کشور بشویم، بلکه باید توانایی های خود را در این صنعت بالا ببریم.

رضایی با اشاره به برنامه منسجم گردشگری در کشور ترکیه، خاطرنشان کرد: ترکیه برای رسیدن به وضعیت فعلی در صنعت گردشگری، یک برنامه جامع توسعه گردشگری تدوین کرد که بر اساس این برنامه، قرار شد که از سال 1998 تا 2008 میلادی، تعداد گردشگر در کشور ترکیه از یک میلیون نفر به 20 میلیون نفر در سال برسد. طبق برنامه ریزی های این کشور، بنا شد که درآمد یک میلیارد دلاری صنعت گردشگری ترکیه در سال 1998 میلادی، پس از 10 سال به 20 میلیارد دلار برسد.

به گفته این کارشناس صنعت گردشگری، کشور ترکیه با برنامه ریزی دقیق و تجهیز امکانات توانست به این هدف 10 ساله برسد. حال اگر ما هم می خواهیم که گردشگر بجای ترکیه، کشور ما را انتخاب کرد، به همین شکل از برنامه ریزی و توسعه امکانات نیاز داریم.

هم اکنون کشورهای آلمان، روسیه و ایران، به ترتیب کشورهایی هستند که بیشترین تعداد گردشگران کشور ترکیه را تشکیل می دهند، در حالی که تعداد گردشگران کشور ترکیه که به ایران می آیند، قابل مقایسه با تعداد ایرانی هایی نیست که از کشور ترکیه بازدید می کنند.

این عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری اظهار داشت: هم اکنون کشورهای آلمان، روسیه و ایران، به ترتیب کشورهایی هستند که بیشترین تعداد گردشگران کشور ترکیه را تشکیل می دهند، در حالی که تعداد گردشگران کشور ترکیه که به ایران می آیند، قابل مقایسه با تعداد ایرانی هایی نیست که از کشور ترکیه بازدید می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید روی نقاط قوت صنعت گردشگری خود تکیه کنیم، یادآور شد: دلیلی وجود ندارد که ما در همه شاخه های گردشگری فعال باشیم، بلکه باید روی شاخه هایی از گردشگری سرمایه گذاری کنیم که توانمندی های ما در آن حوزه بیشتر است. مثلا گردشگری مذهبی، گردشگری میراثی یا اکوتوریسم، نقاط قوت صنعت گردشگری ماست که باید روی آن سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهیم.

رضایی خاطرنشان کرد: باید با صنعت گردشگری با دانش و علم برخورد کرد. اگر هم اکنون ترکیه در زمره 10 کشور نخست گردشگری جهان است، حاصل همین نوع نگاه علمی به صنعت گردشگری است.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا