وضعیت کشور به شرایط گذشته باز نمی گردد

دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی که در سال ۱۳۵۳ به همت دکترعلیزاده بصورت ساده بنیانگذاری شد امروز به سطح بالایی از امکانات و زیرساخت‌های جامع رسیده است.چندی پیش گفتگویی با دکتر علیزاده انجام داده بودیم.این مراسم نکوداشت فرصتی شد تا به مرور دوباره این گفتگو بپردازیم و نظرات بنیانگذار دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد را که در راستای افزایش روند بهره‌وری و رشد اقتصاد کشاورزی کشور نقش مهمی ایفا کرده است بازخوانی کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه هم اکنون چندسالی است که ایران وارد خشکسالی شده است، خاطرنشان کرد: این شرایط دایمی خواهد بود و نمی توان برای آن دوره تعیین کرد. تنها می توانیم خود را برای تطبیق با این شرایط و به حداقل رساندن پیامدهای آن آماده کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که وضعیت اقلیمی و آب و هایی کشور به شرایط گذشته برگردد. 

دکتر امین علیزاده با اشاره به بحث تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن، گفت: تغییر اقلیم یک واقعیت جهانی است که دارد اتفاق می افتد اما متاسفانه بعضی ها حاضر نیستند، آن را بپذیرند. اقلیم موضوعی است که مرز نمی پذیرد یعنی وقتی در سواحل آمریکای لاتین، آب گرم می شود، اثرات آن به کشور ما هم خواهد رسید.

علیزاده افزود: حدود 50 سال پیش در کشور آمریکا که بیشترین ذرت دنیا را منطقه ای به نام نوار تولید ذرت کشت می کند، بحث تغییر اقلیم در این منطقه را پیش بینی و شروع کردند به اصلاح بذر برای مقابله با اثرات این تغییر. الان حتی در مناطق بالاتر مثل کانادا هم ذرت کشت می کنند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، یادآور شد: زمانی در مدارس می خواندید که: «شهریور آید انگور با خوشه های زیبا» اما الان در تیرماه هم انگور می بینید که این نشان دهنده همان تغییر اقلیم است.

وی با بیان اینکه هم اکنون چندسالی است که ایران وارد خشکسالی شده است، خاطرنشان کرد: این شرایط دایمی خواهد بود و نمی توان برای آن دوره تعیین کرد. تنها می توانیم خود را برای تطبیق با این شرایط و به حداقل رساندن پیامدهای آن آماده کنیم و نباید انتظار داشته باشیم که وضعیت اقلیمی و آب و هوایی کشور به شرایط گذشته برگردد.

مولف کتاب «اصول هیدرولوژی کاربردی» در توضیح دلیل بروز تغییرات اقلیمی گفت: افزایش گازهای گلخانه ای و دیگر آلودگی های زیست محیطی باعث شده که سطح آب اقیانوس ها در بخش هایی از کره زمین افزایش پیدا کند که این موضوع بخشی از آب اقیانوس ها را گرم تر و بخشی دیگر را سردتر کرده است و یک حالت الاکلنگی به وجود آورده است.

علیزاده افزود: گرم شدن سطح آب اقیانوس ها همچنین باعث افزایش مقدار تبخیر شده که این آب شروع کرده به طی کردن مسیرهایی به سمت قسمت های مختلف زمین و این موضوع الگوی چرخش هیدرولوژيکی را تغییر داده و باعث به وجود آمدن تغییرات اقلیمی شده است. به عنوان مثال در شیلی مناطقی وجود داشت که برای 20 سال هیچ بارانی در آنجا نباریده بود اما الان تبدیل به جنگل شده است. همین طور در کشور خودمان مناطقی وجود داشت که متوسط بارندگی در آنها، 100 میلی متر در سال بود اما حالا در یک نوبت 110 میلی متر باران باریده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای مواجه شدن با اثرات بیش از پیش تغییرات اقلیمی در آینده، خاطرنشان کرد: کشور ما در برابر آب زیاد صدمه پذیرتر است تا آب کم. ما در مورد خشکسالی مقاوم تر هستیم تا سیلاب.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا