با مصرف مرکبات وخرما میتوان در برابر آنفولانزا مقاوم شد؟

متأسفانه برخی از این مطالب پایه علمی نداشته و تنها به دلیل جذب مخاطب و حساسیت موضوع منتشر می‌شوند. اینکه راه مقابله با بیماری چیست و چه نکاتی در خصوص آن باید مد نظر قرار بگیرد بارها توسط متخصصان در رسانه‌های معتبر مطرح شده است لیکن عده‌ای از افراد بی توجه به این مسأله به این مطالب غیر علمی استناد می‌کنند؛ یکی از موضوعات داغ مرتبط به بیماری آنفولاتزا،نقش معجزه آسا بودن برخی از مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری است که در فضاهای مجازی دست به دست می‌چرخد و سوالی که مطرح می‌شود این است که تغذیه تا چه میزان در کنترل بیماری موفق است وآیا می‌توان با مصرف برخی مکمل‌ها  در برابر بیماری مقاومت کرد؟

تقویت سیستم ایمنی

دکتر محمد مداح،متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این خصوص گفت: سیستم ایمنی بدن در برابر بسیاری از ترکیبات مضر ،عناصر نامطلوب و مواد سرطان زا نقش محافظتی زیادی دارد و از بخشهای مختلفی تشکیل شده که به یکدیگر مرتبط هستند .صحبت از سیستم ایمنی صحبت از یک مجموعه است که در آن عناصر مختلفی نقش دارند ونکته مهم این است که برای کارکرد مناسب سیستم ایمنی عناصری در غذا وجود دارد که باید بطور مداوم و اندازه کافی وارد بدن شود.

بطور مثال زمانیکه پروتئین دریافتی کودکی ناکافی باشد،سلولهای سیستم ایمنی هم قادر به تکثیر مناسب و کافی نیستند و نمی‌توانند در برابر عوامل مهاجم ایستادگی کنند.متاسفانه مابطور مداوم در برابر عوامل بیماری زا و مهاجم قرار داریم و این عوامل تنها ویروسهای مهاجم را تشکیل نمی‌دهند بلکه بسیاری از بیماریهای خطرناک نظیر سرطان هم از جمله این عوامل مهاجم هستند که بدن پیوسته با آنها در حال جنگ است.اگر بدن میزبانی ضعیف باشد عوامل مهاجم فرصت طلب در فرد ایجاد بیماری می‌کنند و این درحالی است که همین عامل مهاجم در فردیکه سیستم ایمنی قوی دارد مغلوب می‌شود.

اطلاعات بدست آمده از فضاهای مجازی مبنی بر مصرف فلان ماده غذایی در پیشگیری از بیماری آنفولانزا جنبه علمی و صحیحی نداشته و مصرف خودسرانه مکملها برای پیشگیری از بیماری توصیه نمی‌شود

از کجا بفهمیم کمبود انرژی نداریم؟

این استاد دانشگاه درپاسخ به این پرسش که نشانه‌های ضعف سیستم ایمنی چیست گفت: فردیکه به ازای سن وزن مناسبی دارد،قطعا انرژی و پروتئین دریافتی کاملی دارد.البته این به این معنی نیست که در کل تغذیه  این فرد مناسب است بلکه تنها مشخص می‌کند که دریافت پروتئین دراو به حد کفایت است. لازم به ذکر است که در تغذیه 34 عنصر بصورت ویتامین ومواد معدنی وجود دارد که بطور پیوسته باید به بدن برسد. این عناصر در تقویت و کارکرد سیستم ایمنی موثر هستند.روی ،سلنیوم،آهن،مس،ویتامین آ بی، سی، ای،اسید فولیک و ویتامین دی کارکرد موثری بر تقویت سیستم ایمنی دارند.

وی افزود: اینکه از کجا متوجه شویم که در تغذیه تمام این عناصر را دریافت کرده‌ایم در نحوه تغذیه و تنوع تغذیه‌ای افراد مشخص می‌شود. این به این معنی است که در طی روز از تمام گروه‌های غذایی استفاده شود.مصرف دو لیوان سالاد و سبزی خوردن،سه سهم میوه، دو لیوان لبنیات و تأمین انرژی عمده از غلات برای هر فرد در طی روز ضرورت داشته و نیاز تغذیه‌ای او را برآورده می‌کند.بر خلاف این اگر فردی بجای مصرف نان شیرینی ویا بجای مصرف میوه وسبزی تنقلات را جایگزین کند قطعا تغذیه غلطی داشته و سیستم ایمنی خود را با ضعف مواجه می‌سازد.

دکتر مداح در ادامه گفت:اگر فردی در طول هفته از مصرف پروتئین خودداری کند مشخص است که در دریافت روی و سلنیوم دچار کمبود است وفردی که از مصرف سبزی و میوه خودداری کند با کمبود اسید فولیک و ویتامین سی و سایر ویتامینها مواجه خواهد شد.

تنوع باید در داخل گروههای غذایی هم حفظ شود . بطور مثال در مصرف سالاد استفاده از سبزیجات رنگی مختلف توصیه می‌شود.این تنوع به ما اطمینان می‌دهد که ما از تمام گروههای غذایی استفاده کرده‌ایم.

نقش موثر ویتامین دی

دکتر مداح ضمن بیان این نکته که در تقویت سیستم ایمنی نقش ویتامین دی بسیار حائز اهمیت است افزود: ویتامین دی ترکیبی است که به صورت کامل در غذاها وجود ندارد و راه جذب آن از راه پوست واز طریق نور آفتاب است و در فصل زمستان وپائیز احتمال کمبود آن بیشتر می‌شود.اگرچه در کشور ما در سایر فصول هم اغلب افراد بویژه خانمها با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. همزمان با شیوع بیشتر ویروس آنفولانزا در حال حاضر کمبود این ویتامین آسیب بیشتری به سیستم دفاعی بدن وارد کرده است وتوصیه می‌شود برای پیشگیری از کمبود این ویتامین در بدن افراد نسبت به تزریق مکمل ویتامین دی ماهی یکبار اقدام کنند.

گروه‌های در معرض خطر

وی تصریح کرد: نقش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 در تقویت سیستم ایمنی بدن ضرورت دارد که منابع غنی آن در مغزها،غذاهای دریایی وماهی است که باید بطور مداوم در تغذیه روزانه افراد گنجانده شود.

لازم به ذکر است که چاقی در توانایی سیستم ایمنی اثر منفی دارد و افرادیکه اضافه وزن شدید دارند در برابر بیماریها ضعیف تر هستند و امکان ابتلا به بیماری هایی نظیر آنفولانزا در این افراد بیشتر است.کودکانی که کمبود وزن دارند و وزن هنگام تولد آنها کمتر از حد طبیعی بوده است،افراد بالای 65 سال و افراد کم وزن بزرگسال قطعا تغذیه مناسبی نداشته و در دریافت عناصر ریز با مشکل مواجه هستند در نتیجه امکان ابتلا به آنفولانزا در آنها بیشتر از سایرین است.

نقش ویتامین سی در پیشگیری از سرماخوردگی

این متخصص تغذیه در خصوص نقش تغذیه در پیشگیری از آنفولانزا گفت: ثابت نشده است که ویتامین سی در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی موثر باشد بلکه این عنصر در کسی که مبتلا به بیماری است در کاهش عوارض سرماخوردگی موثر است و مقداری از علائم بیماری  را کم می‌کند. مصرف میوه ومرکبات به افراد در این زمان توصیه می‌شود لیکن نقشی در پیشگیری در ابتلا به بیماری نخواهند داشت. بهترین روش برای پیشگیری از آنفولانزا تنها رعایت اصول بهداشتی و خودداری از تماس با افراد آلوده است و تغذیه تنها بطور عمومی در تقویت سیستم ایمنی موثر است وگاه فرد بهترین تغذیه را دارد لیکن مبتلا به بیماری می‌شود وتنها به دلیل قوت سیستم ایمنی دوره بیماری کوتاه تری خواهد داشت.

دکتر مداح در انتها افزود: اطلاعات بدست آمده از فضاهای مجازی مبنی بر مصرف فلان ماده غذایی در پیشگیری از بیماری آنفولانزا جنبه علمی و صحیحی نداشته و مصرف خودسرانه مکملها برای پیشگیری از بیماری توصیه نمی‌شود زیرا این عناصر قطعا تأثیری در پیشگیری از بیماری ندارند ودر مواردی که بدن با کمبود آنها مواجه نیست مصرفشان  بسیار زیان بخش است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا