وقتی انرژی خورشیدی پرندگان را تبخیر می کند!

به گزارش مهر، در صحرای نوادای آمریکا ساخت و تکمیل پروژه ای بزرگ به روزهای پایانی خود نزدیک می شود: "پروژه انرژی خورشیدی تپه های هلال" که در آن هزاران آینه با متمرکز کردن نور خورشید بر روی برجی مخصوص، میلیون ها تن نمک موجود در آن را ذوب می کنند.

نمک ذوب شده آب موجود در برج را تبخیر می کند که بخار حاصل موجب گردش توربین ها شده و از این طریق برق تولید می شود بدون آنکه ذره ای کربن تولید و روانه اتمسفر شود. اما در این فرآیند مشکلی عجیب روی داده است.

در آزمایشی که چندی پیش در این پروژه انجام شد، دانشمندان متوجه شدند حرارت قابل توجهی که به وسیله این آینه ها تولید می شود آن قدر زیاد است که موجب مرگ پرندگان می شود. درحقیقت این میزان حرارت پرندگانی را که در آن اطراف پرواز می کنند هم تبخیر می کند!

دانشمندان پروژه پس از بررسی های دقیق متوجه شدند بیش از 100 پرنده در خلال آزمایش روز 14 ژانویه در صحرای نوادا تبخیر شدند.نکته جالب توجه این است که در آن آزمایش تنها یک سوم آینه های تأسیسات 110 مگاواتی تپه های هلال به کار گرفته شدند.

در آن روز پروژه به مدت 6 ساعت شروع به تولید برق از طریق تبخیر نمک و به حرکت درآوردن توربین ها کرد اما در خلال آن زیست شناسان متوجه 130 مورد دود غیرعادی و لکه آب برجای مانده از آن شدند که پس از بررسی های دقیق تر آنها را ناشی از تبخیر شدن پرندگان عنوان کردند.اکنون دانشمندان به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند تا حیات پرندگان محیط اطراف پروژه را حفظ کنند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا