عوامل خطر موثر بر وضعیت پوست پا در بیماران دیابتی

به تازگی پژوهشی توسط دانشمندان ایرانی انجام شده است که این مطالعه با هدف تعیین وضعیت پوست پا و عوامل خطر موثر با آن در بیماران دیابتی با و بدون وجود زخم پا صورت پذیرفته است

از آنجایی كه مشكلات پوستی در بروز زخم پا تاثیر گذار هستند، پرستاران می توانند با شناسایی این عوامل خطر نقش موثری در پیشگیری و درمان به موقع زخم پا داشته باشند.

در این مطالعه توصیفی مقطعی 355 بیمار دیابتی مراجعه كننده به مركز آموزشی درمانی رازی رشت در سال 1392 به طور تصادفی و بر اساس پرسشنامه ای مشتمل بر 4 قسمت مشخصات فردی، مشخصات بیماری، وضعیت پوست پا و پای دیابتی، توسط یك پرستار آموزش دیده بررسی شدند.

سابقه وجود بیماری، بر اساس فرم بیماری های همراه چارلسون (Charlson) و زخم پا بر اساس سیستم نمره دهی واگنر (Wagner) بررسی شد. بیماران در دو گروه دارای زخم و بدون زخم پا تقسیم بندی و هریك از متغیرها با این دو گروه مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل متغیرها از آزمون مجذور كای و مدل رگرسیون لوجستیك استفاده گردید و سطح معناداری كمتر از پنج صدم معنادار در نظر گرفته شد.

بر اساس یافته های پژوهش، 1.16 درصد واحدها دارای زخم پا بودند. پوست خشك و بدون تعریق، رنگ پریدگی، فیشر، آدم و اختلال در رشد ناخن های پا به ترتیب در گروه بدون زخم و در گروه دارای زخم اندازه گیری و تعیین شد. دانشمندان پس از تحلیل این اطلاعات دریافتند که بین زخم پا و خشكی پوست، فیشر و اختلال در رشد ناخن های پا ارتباط معنادار وجود داشت. احتمال ایجاد زخم پا در افراد دارای پوست خشك 07/ 3 برابر، در افراد دارای فیشر 68 /2 برابر و در افراد دارای اختلال در رشد ناخن های پا 95/1 برابر بیشتر بود.

نتیجه گیری انجام شده به این ترتیب بود که از آنجایی كه مشكلات پوستی در بروز زخم پا تاثیر گذار هستند، پرستاران می توانند با شناسایی این عوامل خطر نقش موثری در پیشگیری و درمان به موقع زخم پا داشته باشند.

منبع: پگاه پیران، فرحناز جوكار، ساقی موسوی، زهرا عطركارروشن، سیدمجتبی مهرداد، 1394. عوامل خطر موثر بر وضعیت پوست پا در بیماران دیابتی، مجله پرستاری و مامایی جامع نگر، سال بیست و پنجم، شماره 78.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا