احتمال ورود نانومواد دندان‌پزشکی به بازار تا چندسال آینده

آیا دندان شما خراب شده است؟ از دندانپزشک خود بخواهید آن را با ترکیب نانوذرات سیلیکا و زیرکونیا پر کنید. این ماده پرکننده سفید که به رزین نانوکامپوزیتی شهرت دارد شبیه به دندان بوده و از آمالگام‌های فلزی بهتر بوده و احتمال شکستن یا شل شدن آنها کمتر است.

اخیرا مقاله مروری درباره نانومواد دندان‌پزشکی در نشریه Biotechnology منتشر شده است که در آن به بررسی نسل جدید نانومواد مورد
استفاده در ترمیم و درمان پرداخته می‌شود. همچنین موادی آنتی‌باکتریال مبتنی بر فناوری نانو معرفی شده است.

نلسون دوران از دانشگاه استادول دی کامپیناس می‌گوید: «فناوری نانو یک پارادایم است که وعده‌های بسیاری داده اما در عمل نتایج محدودی به ثمر می‌ساند. انقلاب نانومواد در دندان‌پزشکی واقعی بوده و در بازار قابل مشاهده است. بنابراین دندان‌پزشکی یکی از حوزه‌هایی است تاثیر به سزایی از فناوری نانو می‌برد.»

از زمانی که رزین‌های نانوکامپوزیتی وارد بازار شده‌اند مهندسان به دنبال افزایش ایمنی این محصولات هستند. این محصولات حاوی چسب‌های آنتی‌باکتریال از جنس نانولوله‌های کربنی یا نقاط کوانتومی هستند که به راحتی می‌توانند وارد دهان شوند.
‌ آموری جاردیم دی پائولو از دانشگاه فدرال دی سیارو می‌گوید: «رسوب مواد معدنی حاوی نانوذرات در حفره دندانی یکی از دلایل مهم افزایش کیفیت و بهبود دندان ترمیم یافته است. از این نانوذرات می‌توان برای ممانعت از بروز بیماری‌های دهان استفاده کرد.»

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،هرچند دستاوردهای متعددی در حوزه نانودندان‌پزشکی بدست آمده است اما مسائل ایمنی و هزینه‌ای یکی از سدهای تجاری‌سازی ورود این محصولات به بازار است. برخی از این مواد دارای اثرات احتمال جانبی بر روی سلول‌های بدن بوده و باید آزمایش‌های بالینی متعددی انجام شود. مصرف کنندگان باید بدانند که در این محصولات از نانومواد استفاده شده و احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. هزینه این نوع درمان‌ها بالا بوده و شرکت‌های بیمه مایل به وارد شدن به این کار نیستند.
نویسندگان این مقاله مروری معتقداند چالش‌های موجود در این حوزه به زودی از بین رفته و این نانومواد وارد بازار خواهند شد.