مولد انرژی مبتنی بر ادرار برای نیرودهی فرستنده بی‌سیم

در این مولد، یک جفت جوراب به سلول‌های سوختی میکروبی مینیاتوری (MFCs) مجهز شده و این سلول‌ها توسط ادرار سوخت‌رسانی می‌شوند؛ این ادرار خود توسط حرکت پاهای کاربر پمپاژ می‌شود و سلول‌های میکروبی، فرستنده بی‌سیمی را نیرودهی می‌کنند تا یک سیگنال را به یک رایانه شخصی ارسال کند.

این رایانه، نخستین سیستم خودکفایی ‌است که توسط یک مولد انرژی پوشیدنی و مبتنی بر فناوری سلول سوختی میکروبی نیرودهی می‌شود.

این مطالعه به رهبری پروفسور ایونیس ایروپولوس از مرکز BioEnergy  بریستول در دانشگاه وست او انگلند انجام شده است.

در این جا، سلول‌های سوختی میکروبی مینیاتوری (MFCs) نرم در داخل یک جفت جوراب مجهز به ادرار تازه تعبیه شدند که این ادرار توسط راه‌رفتن کاربر انسانی به گردش در می‌آید. در حالت عادی، جریان مداوم MFCs به یک سیستم لوله‌کشی متکی است که ادرار را  در سراسر سلول‌های سوختی میکروبی به گردش در می‌آورد اما این آزمایش فقط به فعالیت انسانی متکی بود. پمپ دستی مبتنی بر یک سیستم گردش ساده بود و عمل راه رفتن موجب شد ادرار به سلول‌های سوختی میکروبی برسد و آن‌ها انرژی تولید کند.  

لوله‎‌های نرم که  در زیر پاشنه‌ها قرار می‌گیرند، گردش مداوم مایع را توسط راه رفتن تضمین می‌کنند. سیستم MFC پوشیدنی با موفقیت یک تخته انتقال بی‌سیم را نیرودهی کرد و این سیستم بی‌سیم قادر بود پیغامی را هر دو دقیقه یک بار به ماژول گیرنده کنترل‌شده توسط رایانه شخصی ارسال کند.

پروفسور لروپولوس گفت: ما قبلا یک تلفن همراه را با MFCs و با استفاده از ادرار به عنوان سوخت نیرودهی کرده بودیم و می‌خواستیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا می‌توانیم این موفقیت را با فناوری پوشیدنی تکرار کنیم یا خیر. ما همچنین به دنبال این بودیم که این سیستم کاملا خودکفا باشد و فقط از نیروی انسانی استفاده کند و از ادرار به عنوان سوخت و عملکرد پا به عنوان پمپ بهره ببرد.

این موفقیت فرصت‌های جدیدی را برای استفاده از فضولات جهت نیرودهی‌کردن ابزار الکترونیکی پوشیدنی و قابل حمل در اختیار می‌گذارد.

سلول‌های سوختی میکروبی از باکتری‌ها برای تولید برق حاصل از مایعات اتلافی استفاده می‌کنند.  آن‌ها از انرژی بیوشیمیایی موردکاربرد برای رشد میکروبی استفاده کرده و آن را مستقیما به برق تبدیل می‌کنند. 

این فناوری می‌تواند از هر شکل اتلاف ارگانیک استفاده کند و آن را بدون اتکای به سوخت‌های فسیلی به انرژی مفید تبدیل کند و این موضوع چنین فناوری را به یک دستاورد پاک و ارزشمند تبدیل می‌کند.

جزئیات این موفقیت در مجله Bioinspiration and Biomimetics منتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا