نقش استفاده از فناوری‌های ارتباطاتی بر بهره‌وری کاری

محققان دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون نیوزلند معتقدند طی 20 سال گذشته، پیشرفت‌های مهمی در فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات حاصل شده و محیط‌های کاری جدید توسط اتصال مداوم به ICTs تعریف می‌شوند.

تیم پژوهشی پس از مطالعه 433 کارمند حاضر در صنایع مختلف در سراسر نیوزلند، دریافت ارتباط بین اتصال اطلاعاتی و بهره‌وری تحت تاثیر عوامل مختلفی است.

این تحقیق نشان می‌دهد کارمندان زمان صرف‌شده توسط آن‌ها برای استفاده از ICTs را کم می‌انگارند و بنابراین متوجه پیامدهای این موضوع نیستند.

بالسام الدباک، یکی از محققان حاضر در این پژوهش، در این باره گفت: عوامل مختلفی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند و از آن میان می‌توان به ماهیت کار، میزان استقلال یا وابستگی شغل به دیگر، فرهنگ سازمان و تجربه شخصی کارمند، ترجیحات و کنترل شخصی اشاره کرد.

نتایج این تحقیقات دو توصیه کلیدی را به کارمندان یادآوری می‌کند؛ نخست این که خودکنترلی سختکیرانه در زمینه استفاده از سیستم‌های ICT جهت حفظ بهره‌وری بالا برای کارمندان حاضر در سازمان‌های بزرگ ضروری است زیرا این سازمان‌ها از کارمندانشان انتظار دارند از طریق این سیستم‌ها همواره و فورا در دسترس باشند. همچنین این سطح از خودکنترلی برای افرادی مهم است که در نقش‌های به شدت وابسته به دیگران کار می‌کنند و باید به افراد مختلف یا گروه‌های کاری متصل باشند.

با این حال، خودانضباطی ملایم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کارمندان حاضر در سازمان‌های کوچک‌تر مناسب است زیرا این سازمان‌ها اغلب تمایل دارند فرهنگ کاری آرامش‌بخش‌تری داشته باشند؛ همچنین برای افرادی که نقش‌های کاری مستقلی دارند و کار آن‌ها به ندرت نیازمند داشتن تعامل با دیگران است، خود کنترلی ملایم در استفاده از این سیستم‌ها مناسب است.

دانشمندان نتایج این پژوهش را در اختیار مایکروسافت در سنگاور، شرکت گوگل در سیدنی و محققان ارشد در زمینه سیستم‌های ارتباطاتی اطاعاتی در دانشگاه سیدنی قرار دادند.

مطالعه انجام‌شده به مدیران در طراحی‌کردن سیاست‌ها و استراتژی‌ها جهت به حداکثررساندن بهره‌وری سازمانی کمک کند. این نتایج همچنین می‌تواند به کارمندان در توسعه استراتژی‌های شخصی برای مدیریت سطوح اتصال خود به سیستم‌های مزبور کمک خواهد کرد.

بالسام معتقد است فناوری، ابزاری مهم برای هر سازمانی به شمار می‌آید اما این موضوع مهم است که کارمندان و کارفرمایان از پیامدهای استفاده از این فناوری‌ها آگاه باشند. در واقع کارمندان باید از اتصال به ICTs در محیط کار بیشتر آگاه باشند و باید استراتژی‌های کارمندی درباره استفاده از این سیستم‌ها را ارتقا دهند.

 

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا