افزایش وزن جوجه های گوشتی با مکمل های غذایی

یکی از موارد بسیار مهم در سبد غذایی خانواده های ایرانی را می توان مرغ دانست. این ماده غذایی پروتئینی به علت دارا بودن میزان مطلوبی از پروتئین و هم چنین خواص مضر کمتر نسبت به گوشت قرمز، عملا یکی از ماده های محبوب سفره های ایرانی محسوب می شود. به همین دلیل نیز دانشمندان به دنبال یافتن راهکارهایی برای بهبود کیفیت جوجه های گوشتی جهت بهینه سازی مرغ های مصرفی خانوارها هستند.

در همین راستا و به منظور بررسی تاثیر افزودن 5 سطح پودر گیاه آنغوزه (صفر، 25/ 0، 5/ 0، 75/ 0 و 1 درصد) به جیره غذایی بر عملكرد، ایمنی هومورال و سلولی و جمعیت میكروبی روده های كور جوجه های گوشتی مخلوط نر و ماده سویه راس 308، آزمایشی در قالب طرح كاملاً تصادفی با 5 تیمار، 4 تكرار شد.

این  آزمایش بر روی تعداد 10 جوجه در هر تكرار در مراحل سنی 1 الی 21 و 22 و 22 الی 42 روزگی اجرا شد. دانشمندان دریافتند که در مرحله 22 روزگی تا 42 روزگی، مقدار افزایش وزن در پرندگان تغذیه شده با جیره حاوی 75/0 درصد آنغوزه در مقایسه با شاهد بیشتر بوده است.

به منظور بررسی تاثیر افزودن 5 سطح پودر گیاه آنغوزه (صفر، 25/ 0، 5/ 0، 75/ 0 و 1 درصد) به جیره غذایی بر عملكرد، ایمنی هومورال و سلولی و جمعیت میكروبی روده های كور جوجه های گوشتی مخلوط نر و ماده سویه راس- 308، آزمایشی در قالب طرح كاملاً تصادفی با 5 تیمار، 4 تكرار و 10 جوجه در هر تكرار در مراحل سنی 21-1 و 42-22 روزگی اجرا شد. در مرحله سنی 42-22 روزگی، مقدار افزایش وزن در پرندگان تغذیه شده با جیره حاوی 75/0 درصد آنغوزه در مقایسه با شاهد بیشتر بود. افزودن آنغوزه در مرحله سنی1 الی 21  روزگی بر ضریب تبدیل خوراك تاثیری نداشت.

تحقیقات پژوهشگران و آزمایش های آنها در زمینه در زمینه افزودن آنغوزه در مرحله سنی 21-1 روزگی نیز نشان از این داشت که این موضوع بر ضریب تبدیل خوراك تاثیری نداشت. به این ترتیب می توان گفت که نوع جیره بندی مورد نظر برای این حیوانات در این پژوهش به صورت مناسبی شفاف سازی شده است.

منبع: محمد شادمانی، فرزاد باقرزاده كاسمانی، حمیدرضا میرزایی، مهران مهری، 1394. اثر پودر آنغوزه (Ferula assa foetida) بر عملكرد، وضعیت ایمنی و جمعیت میكروبی روده های كور جوجه های گوشتی، مجله علوم دامی ایران، سال چهل و ششم، شماره 2.