در پناهگاه حیوانات زاگرس کرمانشاه چه می گذرد

 'پناهگاه حیوانات زاگرس' که خرداد ماه امسال با حمایت های شهرداری و کمک های مردمی ایجاد شده است، کار مراقبت از سگ های ولگرد شهر را بر عهده دارد.
سوله ای نیمه کاره و محوطه ای 2 هزار متری در جاده سراب نیلوفر فضای پناهگاه حیوانات زاگرس را تشکیل می دهد که حدود 250 قلاده سگ در آن نگهداری می شوند.
در این فضا سگ ها براساس جثه و سن در بخش هایی جداگانه نگهداری می شوند و فضایی نیز برای قرنطینه سگ های تازه وارد و بیمار وجود دارد.

**عقیم سازی
سگ های ولگرد کرمانشاه پس از جمع آوری از سطح شهر در این پناهگاه توسط تیم های پزشکی عقیم می شوند تا از تکثیر آنها جلوگیری شود.
مدیر پناهگاه حیوانات زاگرس در رابطه با فعالیت این پناهگاه می گوید: حضور پرتعداد سگ های ولگرد در سطح شهر می تواند باعث مزاحمت و انتقال بیماری شود از سوی دیگر کشتن آنها نیز دور از انسانیت است؛ عقیمشان می کنیم تا جمعیت آنها کنترل شود.
شیلان لرستانی اضافه کرد: سگ ها پس از جمع آوری از سطح شهر واکسینه، انگل زدایی و کنه زدایی می شوند و آنهایی که بیمارند نیز تحت درمان قرار می گیرند.
بخیه و پانسمان زخم ها، درمان گری، درمان هاری، درمان بیماری های عفونی، تقویت جسمانی، شکسته بندی و در نهایت برطرف کردن استرس و افسردگی سگ ها از جمله خدمات پزشکی است که در پناهگاه زاگرس به سگ ها داده می شود.

**غذای گرم برای سگ های ولگرد
سگ ها در این پناهگاه غذای گرم و پخته شده مصرف می کنند و گروهی روزانه وظیفه پخت غذا برای آنان را بر عهده دارند.
اسکلت مرغ، جوپرک، ماکارونی، هویچ، سیب زمینی، قلمه گاو و ضایعات به جا مانده از گوشت گوسفند مواد غذایی است که هر روز برای 250 سگ گرسنه پخت می شود.
'یاور زیادی' یکی از اعضای پناهگاه حیوانات زاگرس که کار پخت غذا برای سگ ها را برعهده دارد می گوید: هر روز 2 دیگ بزرگ برای سگ ها غذا می پزیم؛ به سگ های بزرگ گوشت پخته شده و به سگ های کوچک شیر، ماکارونی و غذاهای نرم می دهیم.

**مکانی برای نگهداری توله ها 
مکانی خاص برای زایمان سگ های باردار در این پناهگاه وجود دارد و توله ها نیز در اتاقک هایی با عنوان توله سرا نگهداری می شوند.
اتاقک هایی کوچک سیمانی محصور شده در محوطه ای 9 متری توله سراهای این پناهگاه هستند که تعدادی عروسک و توپ رنگی برای بازی توله سگ ها در آنها قرار دارند.
به گفته مهرداد شبیری از دیگر اعضای پناهگاه حیوانات زاگرس، تعدادی از اعضا هر روز عصر به پناهگاه می آیند و با پستانک به توله سگ های بی سرپرست شیر می دهند و با آنها بازی می کنند.
وی می گوید: با سرد شدن هوا تعدادی از خانواده ها توله های بی سرپرست را برای نگهداری به خانه های خود برده اند.

**کار داوطلبانه در پناهگاه
به گفته مدیر پناهگاه حیوانات زاگرس اعضا به صورت داوطلبانه از سگ ها مراقبت می کنند و هزینه نگهداری و ساخت محوطه نیز با کمک مردم تامین می شود.
شیلان لرستانی گفت: شهرداری زمین پناهگاه و تعدادی کانکس در اختیار ما قرار داده است و آب شرب پناهگاه را نیز تامین می کند؛ باقی کارها را مردم خودجوش انجام می دهند.

**سگ ها صاحب خانه می شوند
سگ های پس از مدتی حضور در پناهگاه حیوانات زاگرس به صورت رایگان به داوطبان واگذار می شوند تا برای نگهبانی و مراقب از گله مورد استفاده قرار گیرند.
رامین ایمانی یکی دیگر از اعضای پناهگاه حیوانات زاگرس در رابطه با واگذاری سگ ها می گوید: سگ ها قبل از واگذاری باید عقیم باشند و فردی که سرپرستی آنها را قبول می کند باید تعهد دهد که آنها را در خیابان رها نکند.
وی اظهار کرد: مردم معمولا این سگ ها را برای نگهبانی و مراقبت از حیوانات می برند.
محمد دارایی یکی از تربیت کنندگان سگ که تاکنون چند قلاده از سگ های پناهگاه زاگرس به سرپرستی گرفته است، می گوید: این سگ ها فرقی با نژادهای خارجی ندارند و راحت می توان آنها را برای نگهبانی، امداد رسانی، زنده یابی و سگ های پلیس استفاده کرد.

** سلامت جامعه
سارا بهجو جامعه شناس در رابطه با جمع آوری حیوانات سطح شهر می گوید: جمع آوری حیوانات از جمله سگ ها علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری چهره ای زیبا به شهر می دهد و احساس آرامش در مردم ایجاد می کند.
به عقیده وی فعالیت موسسات مردم محور از جمله موسسات حمایت از حیوانات باعث ایجاد اتحاد در بین مردم می شود و حس محبت را در میان آنان تقویت می کند.
میلاد کهریزی روانشناس نیز معتقد است که کمک به حیوانات بی سرپرست برای افرادی که دارای بیماری های افسردگی هستند و از تنهایی رنج می برند بسیار مفید است.
به گزارش ایرنا،به غیر از کرمانشاه شهرهای اراک، تهران، کرج و اصفهان نیز دارای چنین مراکزی برای جمع آوری سگ های ولگرد هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا