ترکیبات گل‌فشان‌ها، موثر در درمان درد مفاصل

حسین نگارش در گفت وگو با ایسنا، افزود: این پدیده تاکنون آن طور که باید و شاید مورد مطالعه عمیق و دقیق قرار نگرفته و دنیای پررمز و راز آن هنوز سرشار از ابهامات زیادی است.

وی گفت: گرچه توان و استعدادهای زیادی در گل فشان‌ها نهفته است و پیام آور خوبی از وضعیت درونی زمین هستند اما از لحاظ میزان و ترکیب گاز، غلظت گل، شکل، اندازه، وسعت،‌ خاصیت درمانی، نحوه فعالیت، داشتن حباب و … به قدری با هم متفاوت هستند که انسان دچار حیرت می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: امروزه نباید به گل فشان تنها به عنوان یک پدیده طبیعی صرف نگاه کرد زیرا که جنبه‌های مختلف کاربردی آن مثل داشتن منابع عظیم نفت و گاز، انرژی ژئوترمال، جذب اکوتوریست، تولید کوزه، سفال و سرامیک و خاصیت گل درمانی آن را به عنوان یک منبع اقتصادی درآمد زا مطرح کرده است.

نگارش افزود: باید با انجام تبلیغات صحیح و کارآمد و نیز تحقیقات کاربردی دراین زمینه، مردم را با این پدیده طبیعی و زیبا و در عین حال درآمدزا آشنا کرد که تحقق این امر بدون عزم و اراده ملی میسر نیست و توجه خاصی را همراه با اقدامات عملی طلب می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: جنس اکثر گل فشان ها، ‌رس و مالرن است و غالبا در داخل آن ذرات آرژیلیت، ‌ماسه سنگهای گلوکونی دار و سنگ‌های آهکی گوناگون دیده می شود.

نگارش افزود: گل برخی از گل فشان فقط از رس و مالرن تشکیل شده و فاقد قطعات سنگی دیگر است و صیقل پذیری و چسبندگی خوبی دارد که حتی از رس هم بهتر است.

وی بیان کرد: یکی از ویژگیهای گل گل‌فشان‌ها این است که کاملا آماده استفاده است و مثل خاک رس نیاز به فرایند طولانی آماده سازی برای کوزه گری ندارد.

به گفته وی، طبق آزمایشاتی که دانشکده هنر دانشگاه سیستان و بلوچستان بر روی این گل ها به عمل آورده است، این گل‌ها ترک نمی خورد، ‌تاب بر نمی دارد، ‌انعطاف پذیری خوبی دارد و کمبود حجم پیدا نمی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: این گل در هنگام پخت، دمای حدود 700 تا 800 درجه را خیلی خوب تحمل می کند و به رنگ نخودی خام در می آید و از لحاظ استحکام محکم تر از خاک رس است.

نگارش گفت: این گل برای نقش برجسته بسیار عالی و برای مواردی مثل سفال سازی، سرامیک سازی، مجسمه سازی ‌و… مناسب است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: گل گل فشان ها خاصیت درمانی دارد و برای درمان و گرفتگی‌های موضعی و عضلانی بسیار سودمند است که مورد استفاده گردشگران و علاقمندان قرار می گیرد.

نگارش افزود: امروزه در دنیا از گل آماده‌ای که از گل فشان ها بیرون می آید و محتوی تورب، گل های مواد نفتی، گوگرد و غیره است به صورت اماله و تزریقات، استحمام، شستشو و کمپرس گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

وی بیان کرد: برخی از گل فشان ها، گل نسبتا شفاف، تقریبا زرد رنگ، بدون بو ولی شور مزه دارند که چون ترکیبات گل گل فشان ها خیلی شبیه به هم نیست و از گل فشانی به گل فشان دیگر فرق می کند بنابراین هر کدام خواص درمانی خاص خود را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان گفت: این گل‌ها برای درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی، بیماری های زنانه و … بسیار سودمند هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا