ابتکار: رویکرد دولت تسهیل فعالیت سمن ها و ثبت آنها است

سینا پرس : به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در دیدار با اعضای شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور افزود: نهاد سازی و ایجاد شبکه بر اساس شاخص ها و تعاریف تشکیلاتی مزایای بسیار زیادی به همراه دارد اما نباید فراموش کرد که اعتماد سازی فقط از طریق گسترش ارتباطات فراگیر و گفت و گو میسر می شود.
وی اظهار کرد: برای اینکه رفتار شما مانع آسیب به جریان اجتماعی و ایجاد بی اعتمادی در فضای مدنی شود، برای فعالیت های تشکیلاتی خود ضوابط تعیین کنید اما در گفت و گو دموکراسی را تمرین کنید. 
ابتکار با اشاره به نقص های موجود در زمینه فعالیت های جمعی و گروهی در کشور، گفت: این موضوع نیاز به آموزش های وسیع دارد ضمن آنکه به نمایندگان برگزیده سمن ها نیز باید آموزش داده شود که در کنار ظرفیت های فردی موظف به حفظ ارتباط ارگانیک و تبادل اطلاعات و گفتگوهای گسترده دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فعالیت تخصصی و ارتقاء دانش و آگاهی های تخصصی از دیگر ضروریات فعالیت سمن ها به ویژه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی است.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شبکه ها و سازمان های مردم نهاد در حوزه های مختلف به ویژه محیط زیست و منابع طبیعی باید تلاش کنند تا در کنار عدم انفعال نسبت به تصمیم ها و اقدامات افراد مختلف در جایگاه های متفاوت، فعالیت های خود در این زمینه را مبری از حمایت و طرفداری شخص یا گروهی خاص کنند زیرا هویت سمن ها به عدم وابستگی آنها است.
وی ادامه داد: بیان مطالبات و انتظارات از افراد مختلف همچون نمایندگان مجلس، افراد دولتی و سایرین باید با طرح ملاک ها و شاخص ها و بررسی و ارزیابی درست اقدامات و کارنامه افراد باشد.
*** تاکید چهار سند بالادستی ملی و بین المللی بر ضرورت مشارکت مردم در حفظ محیط زیست 
ابتکار با اشاره به پیشینه فعالیت های داوطلبانه و مدنی در حوزه های مختلف، گفت: معتقدم بر خلاف آنچه عده ای گمان می کنند، تفکر و اندیشه مشارکت مردمی و فعالیت مدنی داوطلبانه با انگیزه های خیرخواهانه، ریشه در باورهای فرهنگی، مذهبی و ملی ایرانیان دارد.
معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری قدمت و سابقه فعالیت های خیریه در ایران، اظهار کرد: اگرچه فعالیت های خیریه ای به لحاظ ساختاری تفاوت های بسیاری با نگاه توسعه مدنی امروزی دارند اما ریشه و تفکر داوطلبانه و غیردولتی بودن، همچنین انگیزه های قوی ملی و مذهبی برای انجام آنها از جمله تشبیهات موجود است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از فرصت بی نظیر به وجود آمده در دولت فعلی برای فعالیت سمن ها و نهادهای مدنی به ویژه سمن های محیط زیست و منابع طبیعی، تصریح کرد: هم اکنون در چهار سند بالادستی مهم ملی و بین المللی بر ضرورت مشارکت مردم و افزایش مشارکت مدنی به منظور حفظ محیط زیست تاکید شده است.
وی سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی توسط مقام معظم رهبری را یکی از مهم ترین این سندها دانست و افزود: برنامه ششم توسعه، برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سند توسعه پایدار جهانی (SDG) دیگر اسنادی هستند که بر ضرورت حضور و فعالیت های نهادهای مدنی و اجتماعی در حوزه محیط زیست تاکید کرده اند.
ابتکار برنامه مشارکت ملی ایران برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همچنین سند توسعه پایدار جهانی (SDG) را هم راستا با سیاست های داخلی به ویژه بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری دانست.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت یازدهم به دنبال تسهیل گری برای رسیدن به رهیافت و برنامه اقدام ملی در حوزه سازمان های مردم نهاد از سوی خود این نهادها است و حتی صحبت های رئیس جمهور همزمان با هفته محیط زیست سال 93 و 94 در سازمان حفاظت محیط زیست نیز موید همین باور و اهتمام است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش تعیین کننده مردم برای به نتیجه رسیدن برنامه ها و سیاست های کلان کشور به ویژه در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: فضای آزادی بیان و رفع محدودیت هایی که در این زمینه وجود داشت از سوی دولت نشان دهنده اندیشه و اراده محکم دولت یازدهم در این زمینه است تا جایی که رئیس جمهور در سال 93 سمن های محیط زیست را به واگویی حرکت های خلاف محیط زیست جهت مطالبه گری و اصلاح روندهای نادرست در این حوزه دعوت کردند.
وی گفت: لازمه موفقیت در فعالیت های جمعی، افزایش صبر و بردباری و ظرفیت پذیرش نگاه های مختلف و منتقد است، زیرا نهادسازی و کار جمعی و تشکیلاتی همواره با موانع و مشکلاتی مواجه است.
ابتکار مشارکت در قدرت و سهیم بودن مردم در ساماندهی و مدیریت امور را یکی از ارکان مهم حکومت جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: از این رو تسهیل گری برای بسط نهادهای اجتماعی از جمله وظایف مهم دولت ها است به همین دلیل دولت یازدهم لایحه خاص این موضوع تدوین کرده است که با تصویب نمایندگان مجلس می تواند به عنوان قانون در این زمینه مورد ارجاع قرار گیرد.
معاون رئیس جمهور از حضور و حق رای نمایندگان سمن های محیط زیست و منابع طبیعی سراسر کشور در جلسات تدوین فصل محیط زیست برنامه ششم توسعه کشور، همچنین حضور و حق رای آنها در بسیاری از جلسات و کمیته های تخصصی سازمان حفاظت محیط زیست همچون جلسات کمیته ارزیابی به عنوان فرصتی مهم برای آن ها نام برد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درج نام شبکه مردم نهاد محیط زیست کشور در مصوبه جدید دولت که مرتبط با اصلاح ' آئین نامه شورای برنامه ریزی کشور' است را از دیگر فرصت ها برشمرده و افزود: در تمام سفرهای استانی ضمن نشست و جلسه با سمن های استانی، از معاون استاندار می خواهم گزارشی از وضعیت فعالیت سمن ها و نحوه همکاری با آن ها به ویژه در حوزه محیط زیست ارائه کند.

*** بسیج اجتماعی ضرورت امروز برای رفع مشکلات و چالش های کنونی کشور
رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بسیج اجتماعی را از مهم ترین نیازها و ضروریات کشور برای اجرای برنامه ها و سیاست های کلان، همچنین رفع مشکلات و چالش های کنونی برشمرد و گفت: فرصت به وجود آمده را مغتنم بدانید و برای رسیدن به این هدف تلاش کنید.
معاون رئیس جمهور در خصوص درخواست نمایندگان شبکه سمن ها مبنی بر حضور یک نماینده در جلسات شورای عالی محیط زیست با بیان اینکه شورا قوانین و ساز و کارهای خود را دارد، افزود: البته امکان حضور یک نفر به عنوان همراه با تیم سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.
در این جلسه که با حضور محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و سعید طهماسبیان، مسعود مولانا، سیاووش آقاخانی، حمید نوروزی و محمد الموتی به عنوان اعضای شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور و نمایندگان سمن ها در تدوین فصل محیط زیست برنامه ششم توسعه برگزار شد، از تارنمای اطلاع رسانی و هماهنگی شبکه سمن های کشور نیز رونمایی شد.
همچنین این اعضاء گزارشی از روند برگزاری انتخابات و اقدامات صورت گرفته پس از انتخاب به عنوان اعضای شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور ارائه کردند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا