تقویت حافظه با کمک بازی های کامپیوتری

مطالعات جدید نشان می دهد که بازی های ویدئویی سه بعدی نه تنها سرگرم کننده هستند بلکه موجب تقویت حافظه نیز می شوند . پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای (University of California) ایالات متحده امریکا در تحقیقات اخیر خود دریافتند که بازی های ویدئویی سه بعدی باعث می شود تا هماهنگی چشم و دست و زمان واکنش نسبت به محرک ها بهبود پیداکرده و حافظه فرد تقویت شود . همچنین این بازی ها پتانسیلی برای روش های مجازی جدید در کمک به افرادی است که حافظه خود را به دلیل بالا رفتن سن از دست داده اند و یا از زوال عقل رنج می برند .

 بازی های سه بعدی دارای ویژگی هایی است  که در بازی های دو بعدی وجود ندارد همانند اطلاعات بسیار زیاد از فضا و مکان برای کشف کردن  و دوم این که این نوع بازی ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده در نتیجه اطلاعات بیشتری را برای یادگیری در اختیار گیمیر ( بازی کننده ) قرار می دهد .

در طول انجام این تحقیقات ، دانشجویانی که به بازی های کامپیوتری نمی پرداختند، در سه گروه مختلف تقسیم شدند و شروع به انجام این گونه بازی ها کردند . این بازی های کامپیوتری به سه دسته بازی های ویدئویی منفعل ، بازی هایی با محیط دو بعدی و یا بازی های پیچیده تر با محیط سه بعدی تقسیم شدند و هر گروه به انجام یک نوع از  آن ها پرداخت. این دانشجویان هر روز به مدت سی دقیقه بازی کردند و این عمل را برای دو هفته کامل ادامه دادند .

نتایج بررسی ها نشان می دهد که دانشجویانی که بازی های ویدئویی سه بعدی را انجام می داده اند در آزمون حافظه بهتر عمل کرده بودند به این معنا که حافظه آن ها طی این دو هفته و با انجام این بازی ها تقویت شده بود در حالی که این نتیجه در افرادی که بازی های دو بعدی را انجام داده بودند ، به دست نیامد .

دین سلمنسون (Dane Clemenson) سرپرست این تیم تحقیقاتی در توضیح اثر بازی های ویدئویی سه بعدی بر تقویت حافظه می گوید : « اول این که بازی های سه بعدی دارای ویژگی هایی است که در بازی های دو بعدی وجود ندارد همانند اطلاعات بسیار زیاد از فضا و مکان برای کشف کردن  و دوم اینکه این نوع بازی ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده در نتیجه اطلاعات بیشتری را برای یادگیری در اختیار گیمیر ( بازی کننده ) قرار می دهد . البته هنوز مشخص نیست که مقدار کلی اطلاعات و پیچیدگی در بازی های سه بعدی است که باعث تحریک هیپوکامپ می شود یا ارتباط بین اطلاعات فضایی و اکتشاف این نوع بازی ها .  »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم اعصاب (Journal of Neuroscience) به چاپ رسیده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق ، اینجا را کلیک کنید . 

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا