توسعه تحصیلات تکمیلی از مؤلفه‌های مؤثر در پیشرفت پژوهش

دکتر محمود کاشفی‌پور در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه شهید چمران اهواز که صبح امروز دوشنبه 23 آذر، در سالن شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، با بیان این‌که دانشگاه مرکز اصلی و اساسی پژوهش است، اظهار کرد: نه تنها در داخل کشور بلکه در تمام دنیا دانشگاه‌ها مرکز اصلی پژوهش و فناوری هستند.

وی با اشاره به این‌که یکی از مؤلفه‌های مؤثر در پیشرفت پژوهش توسعه تحصیلات تکمیلی است، افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز با داشتن چهار هزار دانشجوی دکتری و کارشناسی‌ارشد و حدود 500 عضو هیأت علمی با مرتبه استادیار به بالا، پتانسیل بسیار خوبی برای انجام پژوهش‌های مختلف در اختیار دارد؛ اما اگر پژوهش به فناوری و تولید علم منتهی نشود، ارزش چندانی نخواهد داشت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر لزوم ارتباط مؤثر میان دانشگاه و سازمان‌ها و مؤسسات بیرونی برای آن‌که پژوهش معنای واقعی خود را به‌دست آورد، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دانشگاه پیگیری می‌شود، این است که پژوهش‌ها باید اصولأ نیازمحور شوند، همچنان که این رویه در دانشگاه‌های دنیا مرسوم است که غالب پژوهش‌ها به وسیله سازمان‌های بیرونی حمایت می‌شوند.

کاشفی‌پور ادامه داد: در این راستا طی دو سال اخیر واحد پژوهشی دانشگاه طی برنامه‌ای نیازسنجی از سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است؛ امسال نیز بیش از 100 سمینار در هفته پژوهش برنامه‌ریزی شده که تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها سمینارهای نیازسنجی سازمان‌های بیرونی است؛ در این سمینارها کارشناس مربوطه نیازها و مشکلات واحد متبوع خود را ارائه می‌دهد.

وی اظهار کرد: بسیاری از محققان جوان ایده ندارند که این سمینارها در جهت‌دهی به پژوهش‌ها و ایده دادن به محققان جوان نیز می‌تواند مؤثر باشد؛ شاید دانشگاه شهید چمران به‌عنوان اولین دانشگاه کشور این ابتکار را در دو سال اخیر آغاز کرده که تاکنون نیز در این زمینه موفق بوده است.

کاشفی‌پور همچنین با اشاره به این‌که نتایج پژوهش‌ها یکی از معیارهای ارتقای رتبه دانشگاه‌ها در کشور و سطوح بین‌المللی است، تصریح کرد: بعضی گمان می‌کنند که فقط تولید مقاله موجب ارتقای رتبه می‌شود؛ اما اگر نگاهی به آمار داشته باشیم می‌بینیم دانشگاهی مانند هاروارد در انواع متدهای رتبه‌بندی حائز جایگاه‌های برتر می‌شود حال آن‌که تولید مقاله در این دانشگاه 1.8 مقاله به ازای هر استاد در سال است که این رقم در بسیاری از دانشگاه‌های کشور ما وجود دارد؛ همچنین در این دانشگاه به ازای هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی یک مقاله تولید می‌شود. پس علت اختلاف سطح کیفی دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های دنیا چیست؟

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که یکی از علت‌های این فاصله مسیرهای ارتباطی با خارج دانشگاه است، اظهارکرد: دانشگاه هاروارد با بودجه‌ای نزدیک به 4.5 میلیارد دلار در سال اداره می‌شود اما شاید 10 تا 15 درصد این بودجه توسط دولت مرکزی تأمین شود و بقیه آن ناشی از درآمدهایی است که از طریق ارتباط با سازمان‌ها و یا مؤسسات مختلف به دانشگاه تزریق می‌شود.

کاشفی‌پور همچنین با ابراز امیدواری از این‌که دانشگاه در تولید مقالات نیز بتواند روند رو به رشد خود را تداوم بخشد، گفت: هر قدر تولید مقالات ISI افزایش یابد در ارتقای رتبه دانشگاه مؤثرتر است؛ البته این موضوع چیزی از ارزش مقالات ISC نمی‌کاهد؛ اما مقالات خارجی به‌راحتی توسط محققان دانشگاه‌های دیگر مرور می‌شوند.

وی یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در حوزه پژوهش را اهمیت همکاری‌های بین‌المللی عنوان کرد و افزود: دانشگاه شهید چمران همکاری‌های بین‌المللی را با دانشگاه‌های دیگر در قالب برگزاری سمینارها و کارگاه‌های بین‌المللی مشترک و تبادل استاد و دانشجو و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی که مجموع این موارد را در بر می‌گیرد، در برنامه قرار داده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: بر این اساس در دو، سه سال اخیر تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه‌هایی از کشورهای اتریش‌، فرانسه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس منعقد شده است و امیدواریم در سال‌های آینده فضایی ایجاد شود که تعداد دانشجویان خارجی در بخش‌های مختلف دانشگاه افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، کاشفی‌پور با اشاره به این‌که تا دو سال گذشته شاید تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه به عدد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، تصریح کرد: در حال حاضر با همکاری مسؤولان داخلی و وزارت امور خارجه مجوز پذیرش حدود 50 دانشجوی خارجی در دانشگاه شهید چمران اهواز اخذ شده است و حتی در حال راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی برای این دانشجویان هستیم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا