بازار «ماسک» در روزهای آلودگی هوا و آنفلوانزا «سیاه» شد

 هوای پایتخت این روزها به شدت آلوده شده است و همین مسئله باعث گردیده تا دست اندرکاران دستگاه های نظارت و اجرایی در حوزه سلامت و محیط زیست، اطلاعیه هایی صادر کنند و از مردم بخواهند که کمتر بیرون بیایند. این وضعیت برای کودکان، سالمندان و بیماران ریوی و قلبی، بیشتر از سایر افراد توصیه می شود. بطوریکه دکتر خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، تاکید دارد که افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند.

هرگونه فعالیت بدنی خارج از منزل که افراد بطور متناوب و طی مدت چندین ساعت انجام می دهند که باعث افزایش ریتم دم و بازدم شده و یا ضربان قلب را شدت می بخشد بعنوان فعالیت های بدنی سنگین تلقی شده که در شرایط آلودگی هوا برای تمامی افراد ممنوعیت و محدودیت ایجاد می کند که انجام فعالیت های ورزشی در فضاهای آزاد، پیاده روی و کارهای خدماتی و عمرانی از این دست محسوب می شوند.

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در شرایطی که افراد به جهت شغل شان موظف هستند در محیط آزاد شهری حضور یابند و زمان حضورشان حداقل ۸ ساعت در روز است توصیه می شود از تجهیزات حفاظتی نظیر ماسک های تنفسی استاندارد FFP۱ ، FFP۲ استفاده نمایند.

صادق نیت تاکید دارد که این ماسک ها حفاظت کامل در برابر آلایندگی ایجاد ننموده و تنها در صورت اجبار برای حضور در فضای آزاد توصیه می شوند.

این در حالی است که اکثر شهروندان از نوع معمولی این ماسک ها و آن هم برای ساعت های طولانی استفاده می کنند.از سوی دیگر، شیوع آنفلوانزا نیز، مردم را برای استفاده از ماسک ترغیب کرده است. همین دو موضوع در حوزه سلامت، کافی است تا بازار داروخانه ها برای فروش ماسک، داغ تر از روزهای قبل شود.

مهندس سید حسین صفوی مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ماسک به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اظهارداشت: با افرادی که بازار سیاه برای ماسک ایجاد کنند برخورد جدی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به شایعاتی که این روزها در زمینه بیماری آنفلوانزا در جامعه شیوع داشته است متاسفانه عده ای سودجو از این فرصت سوءاستفاده می کنند که مردم نباید به این تبلیغات توجه کنند.

به گزارش مهر، صفوی اظهار داشت: این روزها برای ماسک ها قیمت های مختلف شایع شده است که باید بگوییم قیمت ماسک ها با توجه به نوع آنها بین ۱۰۰ تومان تا ۳ هزار تومان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا