ناسا پذیرای 12 هزار علاقمند به علوم فضایی

سیناپرس: مرکز تحقیقات فضایی "ایمز" (Ames) ناسا 75 سالگی آغاز فعالیت خود را جشن گرفته است و این رویداد مهم با هجوم نزدیک به 12 هزار علاقمند به علوم فضایی همراه است.

بازدید افراد عادی از یکی از حساس ترین تأسیسات تحقیقاتی ناسا از سال 1997 به این سو اتفاق نیفتاده است و اکنون این نخستین بار است که درهای این مرکز به روی افراد عادی باز می شود.

این تأسیسات فوق پیشرفته که در مرکز قلب فناوری های در حال ظهور آمریکا یعنی "سیلیکن ولی" (Silicon Valley) قرار دارد همواره محل انجام تحقیقات و آزمایشات فضایی و سایر مطالعات مرتبط بوده است.

"تونل باد" یکی از جالب توجه ترین بخشهای این تأسیسات که حتی از خیابانهای مجاور نیز به خوبی قابل رؤیت است. این بخش از مرکز ایمز بزرگترین تونل باد جهان نام دارد. در این تونل که تحت عنوان The Unitary Plan Wind Tunnel شناخته می شود هواپیماهای نظامی و تجاری و همچنین سیستم های فضایی ناسا مورد آزمایش قرار می گیرد.

سانتریفیوژ 20G ناسا که در نوع خود در دنیا بی نظیر است از دیگر بخش های دیدنی این مرکز به شمار می آید که از آن برای تولید جاذبه مصنوعی استفاده می شود. در این بخش تأثیر جاذبه بر انسان، حیوانات، میکروبها و گیاهان در حالتی مشابه خروج از اتمسفر زمین یا ورود به آن مورد مطالعه قرار می گیرد.

انستیتو زیست اخترشناسی مرکز ایمز که در آن منشأ پیدایش عالم مورد بررسی قرار می گیرد یکی دیگر از بخشهایی است که مراجعه کنندگان از آن دیدن می کنند.