این گیاه آمریکایی، نسل کشی می کند

بدن انسان برای هضم غذا و کسب انرژی به باکتری ها وابسته است. گیاهان نیز برای انجام این کار باکتری های مخصوص به خود را دارند.

زمانی که قارچAMF از بین می رود، درختان برای جذب مواد مغذی خاک با مشکل روبرو می شوند و به این ترتیب گیاه آلیاریا پتیولاتا کم کم تمامی منطقه را از آن خود می کند.

بدن انسان بدون باکتری ها به غذای بیشتری نیاز خواهد داشت. البته آنزیم ها نیز به هضم غذا کمک فراوانی می کنند. با این وجود بسیاری از خوراکی ها نظیر فیبر و قند (که می توانند انرژی بسیار زیادی را در بدن تولید کنند) تنها با استفاده از باکتری ها هضم می شوند. در عین حال باید به یاد داشت که بسیاری از موجودات دیگر از جمله درختان نیز برای تولید انرژی از سیستم میکروبی خاصی استفاده می کنند.

چنان چه گفته شد، درختان برای هضم مواد مغذی وارد شده به سیستم بدن خود از قارچ خاصی به نام arbuscular mycorrhizal یا AMF استفاده می کنند. این قارچ ها با قرار گرفتن در ریشه درخت به جذب آب و مواد مغذی خاک می پردازند به همین دلیل برای رشد نهال ها از اهمیت خاصی برخوردارند. با این وجود قارچ های یاد شده برای گیاهان باریک و زود رشد چندان اهمیت ندارد.

آلیاریا پتیولاتا (Alliaria petiolata) گیاهی است که در سراسر آمریکا رشد می کند و چگونگی رشد آن همواره یکی از سوالات بسیار مهم محققان بوده است زیرا این گیاه از خاک تغذیه نمی کند و برای دیگر حیوانات نیز سمی محسوب نمی شود و همچنین از حشرات نیز جلوگیری نمی کند.

با این حال گروهی از محققان در سال 2006 میلادی برای یافتن پاسخ این پرسش دست به انجام آزمایشی گسترده بر روی خاک مناطق رشد این گیاه زدند. آنها به این نتیجه رسیدند که در خاک هایی که گیاه آلیاریا پتیولاتا رشد پیدا می کند قارچ AMF وجود ندارد. این عمر حتی زمانی که عصاره این گیاه در خاک بود نیز رخ می داد. زمانی که میزان قارچ های AMF موجود در خاک کاهش می یابد، درختان تنومند جوان برای جذب غذا تلاش بیش تری می کردند.

این پژوهشگران بر این باورند که ارتباط بین قارچ ها و گیاه آلیاریا پتیولاتا می تواند رابطه ای متضاد باشد. این قارچ ها از رشد آلیاریا پتیولاتا جلوگیری می کنند اما زمانی که میزان آنها کاهش می یابد، گیاه یاد شده فرصت مناسبی برای رشد کردن پیدا کرده و تمام قارچ ها را از بین می برد. زمانی که قارچ از بین می رود، درختان برای جذب مواد مغذی خاک با مشکل روبرو می شوند و به این ترتیب گیاه آلیاریا پتیولاتا کم کم تمامی منطقه را از آن خود می کند.

به این ترتیب می توان گفت که ساختار کاری این گیاه به نحوی است که با از بین بردن باکتری مورد نیاز برای رشد سایر گیاه ها، سلطه خود را بر خاک منطقه به دست می آورد که این فرایند در میان گیاهان بسیار شگفت انگیز است.