تاخیر در درمان آب مروارید مادرزادی سبب کاهش بینایی می شود

 عضو کمیته علمی اطفال و استرابیسم بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران گفت: متوسط سن جراحی کودکان مبتلا به آب مروارید (کاتاراکت) مادرزادی در دنیا یک سالگی اما در ایران 3 سالگی است این درحالی است که تاخیر در درمان این بیماری سبب کاهش بینایی دائمی می شود.

دکتر ژاله رجوی اظهار کرد: همچنین آب مروارید مادرزادی در کشورهای پیشرفته دنیا و حتی کشورهای منطقه در یک تا سه ماهگی شناسایی شده و هرچه زودتر اقدام به جراحی آن می شود چراکه این مساله باعث از بین رفتن دید چشم مبتلا و بروز دید سه بعدی در کودکان می شود.
وی افزود: از دلایل مراجعه دیرهنگام کودکان مبتلا به آب مروارید مادرزادی آن است که این کدورت در پشت قرنیه چشم کودک به وجود می آید و ممکن است تا مدت ها دیده نشود و تنها با معاینات تخصصی چشم پزشکی قابل تشخیص است.
رجوی اظهار کرد: یکی از روش های مناسب و آسان غربالگری کاتاراکت مادرزادی معاینه ته چشم نوزادان در هنگام تولد است. 
وی با تاکید بر مراجعات به موقع کودکان به چشم پزشک یادآور شد: از دیگر بیماری های چشمی شایع در کودکان استرابیسم مادرزادی (انحراف چشم) است که نیازمند جراحی به موقع است.
رجوی گفت: معمولا انحراف چشم در کودکان تا سن یک سالگی پیدا می شود و تا 2 سالگی می توان بهترین نتیجه را از عمل جراحی این کودکان گرفت.
عضو کمیته علمی اطفال و استرابیسم بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران با ابراز تاسف از اینکه متوسط سن مراجعه کودکان مبتلا به استرابیسم به مراکز درمانی برای انجام عمل جراحی چشم در ایران 6 تا 7 سالگی است. 
رجوی تصریح کرد: هرچند مراجعه دیرهنگام والدین برای این عارضه یکی از مشکلات است، اما معضل اساسی تر آن است که حتی وقتی والدین یک کودک در سنین زیر 2 سال که زمان طلایی جراحی به شمار می رود، مراجعه می کنند و به آنان گفته می شود، کودک آنان نیازمند جراحی چشم است به جای توجه به توصیه پزشک به توصیه اقوام و نزدیکان که اظهار می دارند، بچه هنوز کوچک است و بیهوشی برایش ضرر دارد، توجه می کنند و عمل جراحی را به تاخیر می اندازند.
وی گفت: از آنجا که دید همزمان دوچشمی و در نتیجه امکان دید سه بعدی فرایندی وابسته به کورتکس مغز است که تنها در سنین کودکی (زیر 2 سال) قابل شکل گیری است، تاخیر در درمان انحراف چشم این کودکان سبب می شود که امکان دید سه بعدی در آنان برای همیشه از دست برود.
رجوی ادامه داد: از سوی دیگر، عواملی همچون کمبود امکانات اقتصادی و فرهنگی خانواده ها نیز از دیگر علل جراحی دیرهنگام این کودکان به شمار می رود.
وی ادامه داد: یکی از مباحث اساسی در بحث انحرافات چشم، ارتقای دانش علمی دست اندرکاران این حوزه است تا بتوانند در این زمینه مهارت بیشتری کسب کنند؛ به همین منظور در بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از دکتر 'سیلبرت' که از چشم پزشکان برجسته این رشته در دنیا به شمار می رود، دعوت شده که با حضور در این کنگره با دیگر چشم پزشکان حاضر در کنگره در مورد مباحث مختلف در این رشته همفکری و تبادل نظر کند.
به گزارش ایرنا از انجمن چشم پزشکی ایران، بیست و پنجمین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از 23 تا 24 آذرماه در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا