شیوه ای برای تعیین دقیق احتمال ابتلا به دیابت

پژوهشگران به تازگی رویکردی به نام «طب دقیق» (precision medicine) را طراحی کرده اند که در آن با استفاده از اطلاعات موجود مانند سایز بدن و سطح قند خون می توان میزان خطر ابتلا به دیابت را در افراد تعیین کرد و نیازی هم به آزمایش ژنتیک نیست.

در این مدل 17 عامل بهداشتی بررسی می شود. بر این اساس می توان پیش بینی کرد که چه کسانی باید داروی پیشگیری از دیابت مصرف کنند و چه کسانی تنها با تغییر سبک زندگی مانند کاهش وزن و ورزش منظم می توانند از ابتلا به این بیماری مصون بمانند.

به این منظور روی 3000 نفر آزمایش صورت گرفت که همه آنها شاخص توده بدن بالا و نتایج غیر طبیعی در تست قند خون داشتند و بسیاری از آنها سابقه خانوادگی دیابت نیز داشتند. پژوهشگران 17 عامل بهداشتی را در مورد همه آنها بررسی کردند تا آنها را به سه دسته تقسیم کنند : درمان با دارونما، متفورمین و تغییر سبک زندگی. هفت عامل که در این آزمایش مهم تر از بقیه عوامل بودند عبارتند از: قند خون ناشتا، قند خون در درازمدت، تری گلیسیرید، سابقه خانوادگی، دور کمر، قد و نسبت دور کمر به دور باسن.

نتایج حاکی از این بود که کمتر از یک نفر از هر 10 نفر در معرض خطر ابتلا به دیابت در سه سال آینده قرار می گرفت. اما تقریبا نیمی از شرکت کنندگان طی سه ماه آینده به احتمال زیاد به دیابت مبتلا می شدند.

پژوهشگران دریافتند برای افرادی که بالاترین خطر ابتلا به دیابت را دارند، متفورمین بهترین گزینه است و با همه عوارض جانبی که دارد باز هم می تواند تا 21 درصد این خطر را کاهش دهد. در مقابل، ورزش منظم و کاهش وزن زیر نظر یک مربی بهداشت، تقریبا برای هر کسی سودمند است و می تواند علاوه بر دیابت در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و بهبود خلق و خو نیز موثر باشد.

پژوهشگران بر این باورند تعیین دقیق افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند و دسته بندی آنها می تواند راهنمای خوبی برای پزشکان باشد و می توان از این رویکرد در ابعاد گسترده تری استفاده کرد. زیرا همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

نتایج این پژوهش در ژورنال BJM Online منتشر شده است.
منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا