برنامه عمل همکاری دوجانبه محیط زیست ایران و روسیه امضا شد

به گزارش ایرنا ، این پروتکل بین مجید شفیع پور رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان های حفاظت محیط زیست و نورالدین اینوف رییس امور بین الملل وزارت محیط زیست روسیه در محل سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای این برنامه عمل با تاکید بر اهمیت کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر گفت: این کنوانسیون که در سال 2003 در تهران به امضا رسید و از سال 2006 لازم الاجرا شد در حال حاضر مهم ترین ساختار منطقه ای در ارتباط با حفاظت از دریای خزر است.

وی با بیان این که کنوانسیون تهران با همکاری تمام کشورهای منطقه شکل گرفت افزود: روسیه هم در زمان شکل گیری کنوانسیون و امضای آن و هم در سالهای بعد از امضا گام های مهمی برای تحقق و قرارگرفتن این کنوانسیون در مسیر صحیح برداشت.

معاون رییس جمهوری ، تنوع ریستی خزر را بسیار ارزشمند و در عین حال شکننده توصیف کرد و گفت: قطعا بهترین راه حل برای حفاظت از تنوع زیستی خزر همکاری تمام کشورهای حاشیه این پهنه آبی در این امر است.

همچنین سرگئی دنسکوی وزیر منابع طبیعی ، آب و محیط زیست روسیه نیز با ابراز علاقه به توسعه همکاری های دو جانبه میان ایران و روسیه در زمینه حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی گفت: امضای پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران نشانه همکاری های ثمر بخش دو کشور در زمینه حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی است.

وی ابراز امیدواری کرد این همکاری ها در سطوح بالاتر و وسیع تری ادامه یابد.

همچنین مجید شفیع پور رییس مرکز امور بین المل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که روسیه سومین کشور از پنج کشور حاشیه خزر است که پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران را می پذیرد گفت: ایران نیز در اردیبهشت ماه سال جاری به این پروتکل پیوسته بود.

شفیع پور افزود: بر اساس مفاد پیش بینی شده در این پروتکل زمینه های مناسب برای نقد شدن مفاد آن توسط هریک از کشورهای ساحلی خزر برای حفاظت از تنوع زیستی ارزشمند خزر فراهم خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برنامه عمل همکاری های زیست محیطی ایران و روسیه گفت: این برنامه عمل دو جانبه محیط زیستی برای سال های 1394 و 1395 در پنج محور به امضا رسیده است.

وی مطالعات حفاظت و بازسازی حیات وحش در معرض تهدید ، حفاظت از تنوع زیستی و زیست بوم های در خطر خزر ، حفاظت و استفاده منطقی از تالاب ها به ویژه با تاکید بر کنوانسیون رامسر ، کاهش میزان تولید گازهای گلخانه ای به ویژه در حوزه نفت و گاز و کاهش آلودگی هوا را پنج محور اصلی برنامه عمل مبادله شده میان دو کشور برشمرد.

شفیع پور با بیان این که وزارت امورخارجه ایران امین اسناد کنوانسیون خزر شناخته شده است گفت: از این رو مسوولان هر کشوری که موفق به امضای پروتکل تنوع زیستی الحاقیه به کنوانسیون تهران در کنفرانس متاهدین نشده باشند ، برای امضای آن به ایران سفر خواهند کرد و اسناد پس از امضا در اختیار وزارت امورخارجه ایران قرار خواهد گرفت.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا