ارسال نخستین تصاویر کاوشگر MAVEN از اتمسفر مریخ به زمین

سیناپرس: کاوشگر ویژه بررسی اتمسفر مریخ که "میون" نام دارد پس از سفری 10 ماهه به تازگی به مریخ رسیده است هم اکنون چشم به اهداف خود دوخته است. این اهداف چیزی جز بخشهای مختلف اتمسفر سیاره سرخ و اثرگذاری خورشید بر آن نیست.

در این تصاویر که با استفاده از حسگرهای پیشرفته نصب شده در بدنه آن به دست آمده است برآمدگیهای تاج مانندی در اتمسفر مریخ دیده می شود که شباهت زیادی به فواره دارند و کاملا پیداست که به تدریج اتمسفر این سیاره را به نوعی از هم متلاشی می کنند.

کاوشگر میون که نوامبر سال گذشته از پایگاه فضایی کیپ کاناورال ناسا در فلوریدا به فضا پرتاب شد در 21 سپتامبر ( 30 شهریور ) به مریخ رسید و از آن زمان به تدریج ارتفاع خود را کم کرده و به مدارپایین تری رسیده است.

نخستین تصاویر ارسالی این کاوشگر به زمین شامل تصاویر ماوراء بنفشی از اکسیژن رقیق، هیدروژن و برآمدگیهای تاجمانند کربنی در اتمسفر فوقانی است. با استفاده از این تصاویر امکان ترسیم نقشه جامعی از لایه های اوزن این سیاره فراهم شده است.

ناسا اعلام کرده است که در روزهای اخیر تجهیزات این کاوشگر نسبت به آنچه که از پیش تصور می کردند عملکرد بهتری داشته اند.

مأموریت اصلی این کاوشگر بررسی تأثیر خورشید بر اتمسفر مریخ است. این کاوشگر در روزهای گذشته توانسته بخشی از قابلیتهای خود در بررسی فوران خورشیدی اخیر و تأثیرگذاری آن بر اتمسفر مریخ نشان دهد.