غذاهای بسیار فرآوری شده اعتیادآور هستند

این یکی از نخستین مطالعاتی است که به بررسی پدیده اعتیاد غذایی می پردازد. چاقی و اضافه وزن یکی از مشکلات بسیار جدی در بسیاری از کشورهای دنیا به شمار می رود. مطالعات پیشین نشان داده بود که غذاهای بسیار فرآوری شده و یا غذاهایی که در آن از چربی زیاد و یا کربوهیدارت تصفیه شده (نظیر آرد یا شکر سفید) استفاده می شود، می تواند به بروز اعتیاد غذایی بیانجامد. مطالعات بالینی بر روی انسان ها نشان داده بود که برخی افراد در مواجهه با چنین غذاهایی، رفتاری مشابه اعتیاد به موادمخدر را بروز می دهند. با این حال غذاهای غیرفرآوری شده ای نظیر برنج قهوه ای یا ماهی قزل آلا موجب ایجاد چنین رفتارهایی نمی شود.

با اینکه غذاهای بسیار فرآوری شده خوشمزه هستند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این نوع از مواد غذایی موجب ایجاد پاسخ هایی معتادانه از سوی فرد می شوند یا خیر.

مطالعات نشان داده است که افرادی که شاخص توده بدنی بیشتری دارند، با مصرف غذاهای فرآوری شده با مشکلات بیشتری روبرو می شوند. به این ترتیب شاید بتوان گفت که برخی افراد بیشتر مستعد اعتیاد به این گونه موادغذایی هستند. این دانشمندان بر این باورند که اگر غذاها موجب بروز رفتار اعتیادآمیز شوند، باید در برخی سیاست های مرتبط با آنها و به ویژه تبلیغات و بازاریابی آنها در میان کودکان تجدیدنظر کلی کرد.

همچنین لازم است در آینده پژوهش های دیگری درباره تغییرات ایجاد شده ناشی از غذاهای فرآوری شده بر روی رفتار و نیز ساختار مغز انسان به انجام برسد.

این پژوهش در ژورنال PLOS ONE منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا