تشابه الگوی رشد صورت نئاندرتال و انسان هوشمند

یک تیم پژوهشی بین المللی به سرپرستی رودریگو لاکروز (Rodrigo Lacruz) از دانشگاه نیویورک (New York University) ایالات متحده امریکا در بررسی های اخیر خود بر الگوهای رشد صورت انسان منقرض شده نئاندرتال و انسان هوشمند دریافتند که تفاوت ها و تشابهاتی بین الگوهای رشد این دو گونه انسانی وجود دارد .

بررسی مقایسه ای بیرونی ترین لایه استخوان صورت و الگوی رشد آن در نئاندرال و انسان هوشمند نشان می دهد که لایه بیرونی استخوان صورت انسان هوشمند دارای سلول های استئوکلاست (osteoclast cells) بسیاری است که باعث شکستن استخوان این عضو شده است در حالی که استخوان صورت نئاندرتال جوان دارای سلول های استئوبلاست (osteoblasts cells) زیادی بوده که به استخوان سازی کمک می کند .

دانشمندان این تیم با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی و میکروسکوپ کانفوکال قابل حمل به بررسی لایه بیرونی اسکلت صورت نئاندرتال جوانی از جبل الطارق که از سایت La Quina در جنوب غربی فرانسه به دست آمده بود ، پرداختند .  این پژوهشگران در ادامه نتایج بررسی های الگوی رشد صورت این نئاندرال را با تجزیه و تحلیل الگوی رشد صورت هومونید (hominin) نوجوان چهارصد هزار ساله کشف شده در Sima do los Huesos واقع در شمال مرکزی اسپانیا که به احتمال زیاد از اجداد نئاندرتال باشد ، مورد مقایسه قرار دادند .

بررسی مقایسه ای بیرونی ترین لایه استخوان صورت و الگوی رشد آن در انسان نئاندرتال و انسان هوشمند نشان می دهد که لایه بیرونی استخوان صورت انسان هوشمند دارای سلول های استئوکلاست (osteoclast cells) بسیاری است که باعث شکستن استخوان این عضو شده است در حالی که استخوان صورت نئاندرتال جوان دارای سلول های استئوبلاست (osteoblasts cells) زیادی بوده که به استخوان سازی کمک می کند .

لازم به توضیح است که سلول های استئوکلاست نوعی از سلول ها هستند که با بر داشتن پوسته حاوی مواد معدنی از روی بافت استخوانی باعث تخریب استخوان بدن می‌ شوند و سلول های استئوبلاست ، سلول هایی هستند که بخش ماتریکس پروتئینی استخوان مانند کلاژن را می ‌سازند. این سلول ها به صورت معمول همواره در حال ساخت استخوان هستند و چون از سوی دیگر استئوکلاست ها نیز همیشه در حال فعالیت هستند، برآیند فعالیت این دو نوع سلول ، بازسازی مداوم استخوان است.

رودریگو لاکروز سرپرست این تیم بین المللی در رابطه با این الگوی رشد صورت می گوید: « ما همیشه مطرح کرده ایم که نئاندتال ها در یک دسته ای بسیار متفاوت از انسان است. اما بررسی الگوی رشد صورت آنها نشان می دهد که الگوی رشد این دو گروه (نئاندرتال و انسان هوشمند) از الگوی رشد صورت انسان های آفریقایی اولیه برداشته شده و مشابه آن است. در واقع الگوی رشد انسان امروزی از الگوی رشد اجداد خود منحرف شده و فاصله گرفته است. »