تاکید بر لزوم توسعه صادرات داروی ایرانی

دکتر رسول دیناروند گفت: سیاست‌های ابلاغی در حوزه اقتصاد مقاومتی بحث‌هایی دارد که به صورت مستقیم به حوزه سلامت مرتبط است. این بحث‌ها شامل اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان، مدیریت مصرف، توسعه صادرات و حمایت‌های بخش خصوصی می‌شود.

وی افزود: برخی از این موارد به وزارت بهداشت مربوط است. سیاست‌های کلان اختصاصی حوزه سلامت سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. برخی از اقداماتی که وزارت بهداشت باید انجام دهد نیاز به قانون‌گذاری و تغییر رویه در دولت دارد که هرکدام با بروکراسی خودش روبرو است.

دیناروند با اشاره به اینکه در حوزه‌هایی که نیاز به اصلاح ساختار و ایجاد زیر ساخت‌های قانونی است هنوز اتفاقی نیفتاده، ادامه داد: در حوزه آنچه که مربوط به اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان است، سیاست‌های مصوبی وجود دارد که به طور شفاف ابلاغ شده و در حال پیگیری است.

رئیس سازمان غذا و دارو سیاست وزارت بهداشت را در حوزه تجهیزات و دارو حمایت از تولید داخل عنوان کرد و گفت: در نقاطی که تولید داخل داریم، محدود سازی واردات داریم. به همین دلیل در سال 93 ، 350 میلیون دلار نسبت به سال‌های قبل کاهش واردات داشتیم. این داروها جایگزین با تولید داخل بودند.

دیناروند ادامه داد: ما کنترل مصرف را انجام می‌دهیم. به همین دلیل بازار دارویی به قیمت واقعی در سال 93 و 94 افزایش نداشته و فشاری به بودجه‌های سلامت کشور وارد نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست‌هایی که بتواند از هزینه‌های القایی جلوگیری کند، توسط وزارت بهداشت پیگیری می‌شود، افزود: پیگیری می‌کنیم قوانینی درج شود که جلوی مصارف القایی گرفته

شود. این کار نیاز به همراهی دولت و مجلس دارد. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را انجام می‌دهیم و امیدواریم که زودتر حمایت از اقتصاد دانش بنیان نیز صورت گیرد.

به گزارش ایسنا،دیناروند با بیان اینکه در سال 94 بازار دارویی مجموعه‌های دانش بنیان از 1000 میلیارد تومان عبور می‌کند، ادامه داد: سیاست اصلی در این حوزه باید توسعه صادرات باشد که کماکان با نقطه مطلوب فاصله دارد. سال 93 بالاترین میزان صادرات در حوزه دارویی را داشتیم اما به 200 میلیون دلار نرسیدیم. در حوزه اجرایی مواردی مربوط به وزارت بهداشت بوده که فکر می‌کنیم به سمت اجرای آنها رفته‌ایم و نیمی از راه را طی کرده‌ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا