علوم مهندسی پاسخی برای حل مشکل کمبود آب ندارد

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، دکتر 'برایان چترتون' در برنامه ای که به همت این دانشگاه و موسسه تحقیقات آب برگزار شد درباره تجربیات کشور استرالیا در زمینه مدیریت مصرف آب با مشارکت کشاورزان سخنرانی کرد و ابعاد مختلف برنامه های اجرا شده توسط این کشور را در این زمینه تشریح کرد.

وی همچنین بر اساس این تجربیات، پیشنهاد خود را برای تعریف صحیح بازار آب در ایران ارائه و نکات اجرایی این پیشنهاد را برشمرد.

چترتون با بیان اینکه مهندسی دیگر پاسخی برای حل مشکل کمبود آب ندارد، افزود: در گذشته هر وقت با مسئله آب در جایی مواجه می شدیم با کمک مهندسی اقدام به ساخت تاسیسات بیشتر برای انتقال و توزیع آب می کردیم اما اکنون به نقطه ای رسیده ایم که دیگر منابع آبی جدیدی برای بهره برداری و اضافه کردن به شبکه نداریم بنابراین مجبوریم با مدیریت آب نیاز به توسعه را پاسخ دهیم. 

مشاور فائو که چندین سال خود به عنوان یک کشاورز در کشور استرالیا مشغول به کار بوده است، اهمیت مشارکت کشاورزان در طرح های مدیریت آب را یادآور شد و اظهار داشت: کشاورزان مصرف کنندگان اصلی آب هستند بنابراین هرگونه تغییری در این حوزه باید با مشارکت آن ها همراه باشد. 

وی تجربیات شکست خورده ناشی از بی توجهی به این نظر را که در گذشته توسط روسیه و انگلیس انجام شده بود یادآور شد و گفت: مدیریت آب به صورت دستوری محکوم به شکست است.

چترتون تاکید کرد: باید بپذیریم که آب رایگان دیگر تمام شده و آب در دوران ما به یک کالای اقتصادی تبدیل شده که مصرف آن باید تابع قوانین و ضوابط باشد؛ درست مانند خودرویی که برای استفاده از آن باید طبق قوانین رفتار کرد.

وی در ادامه به راه ها و ایده های مختلفی که برای بازار آب و مدیریت آب مطرح یا اجرا شده است اشاره کرد و گفت: راه های پیش بینی شده باید نهایتا کشاورزان را تشویق به بالا بردن راندمان استفاده از آب کند اما این موضوعی چند وجهی است و تنها با قیمت گذاری ساده بر روی آب بهبودی حاصل نمی شود. 

وی افزود: در برخورد با این مسئله باید محاسبات دقیق اقتصادی همه جانبه صورت بگیرد و اینکه تنها کشاورز به کشت محصولاتی با مصرف آب کمتر وادار شود ممکن است در بعد کلان موجب ایجاد خسارت به کشور یا کشاورزان شود. وزیر سابق کشاورزی استرالیا تجربیات اولیه کشورش را برای نمونه ذکر کرد و گفت: در استرالیا ابتدا تلاش شد تا با در نظر گرفتن یک سهمیه ثابت برای مصرف کنندگان این موضوع را مدیریت کرد اما اتفاقی که افتاد این بود که سهمیه ها بین مصرف کنندگان خرید و فروش شد و این به بهبود مصرف نینجامید.

وی در این جلسه تجربیات موفق در مدیریت آب را ذکر کرد و گفت: تنها تمرکز بر روی آب ثمربخش نیست و باید هر برنامه ای که تهیه می شود نگاهی همه جانبه را در بر بگیرد.

وی اجرای یک برنامه نظارتی چند ساله بر روی کشاورزان را مفید دانست و اظهار داشت: هر چند نهایتا بهبود راندمان مصرف آب در کشاورزی باید توسط کشاورز انجام شود اما باید کمیته هایی متشکل از خود کشاورزان شکل بگیرد که به صورت منطقه ای بر اجرای سیاست ها و برنامه های مدیریت آب نظارت کرده و برنامه های اجرایی مختص منطقه را تدوین کند.

چترتون تصریح کرد: کشاورز باید بداند که اجازه ندارد با آب هر گونه خواست رفتار کند و مصرف آن باید تابع قوانینی مشخص باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا