نقش مهم بیماریهای زمینه ای در ابتلا به مشکلات قلبی

کودکان مبتلا به آسم , زکام بهاره و اگزما در مقایسه با کودکانی که به این حساسیت ها مبتلا نیستند به احتمال زیاد در دوران جوانی خود بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار خواهند گرفت.

طی تحقیقات انجام شده محققان دریافتند کودکان مبتلا به آلرژی های مختلف نسبت به سایرین اضافه وزن بیشتری داشته و در معرض چاقی مفرط قرار دارند که هردوی این فاکتورها از عوامل تعیین کننده در آغاز یک بیماری قلبی هستند. علاوه بر این طبق یافته های محققان کودکان و نوجوانان مبتلا به آلرژی , فشارخون و میزان کلسترول بیشتری نیز نسبت به دیگران دارند که این دو عامل بسیار مهم در ابتلای اشخاص به انواع بیماری های قلبی و عروقی اثر گذار هستند.

کودکان مبتلا به آسم , زکام بهاره و اگزما در مقایسه با کودکانی که به این حساسیت ها مبتلا نیستند به احتمال زیاد در دوران جوانی خود بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار خواهند گرفت.

به گفته دکتر جاناتان سیلوربرگ، استادیار رشته امراض پوستی دانشگاه شیکاگو، یافته ها نشان می دهند بیماری های مرتبط با آلرژی اثرات زیان باری روی جنبه های مختلف سلامتی کودکان دارند. شناخت این جنبه های منفی می تواند کمک شایانی به پیشگیری و درمان بیماری های قلبی کند.

اگر چه تحقیقات فعلی نشان دهنده رابطه میان آلرژی کودکان و سطح سلامتی و خطر ابتلای آن ها به بیماری های قلبی است اما تاکنون محققان موفق به یافتن علت و معلول رابطه این دو فاکتور مهم نشده اند و اینکه آیا درمان آلرژی کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می کند یا نه همچنان مبهم باقی مانده است.

راهکاری برای کاهش خطر

در این تحقیقات محققان داده های بدست آمده از 13000 کودک آمریکایی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. این داده ها همگی توسط والدین این کودکان و در پاسخ به سوالات پرسیده شده طی مطالعات انجام شده در چارچوب تحقیقات سلامت ملی در سال 2012 بدست آمده است.

مطابق داده های بدست آمده محققان تخمین می زنند که بیش از 14 درصد کودکان آمریکایی مبتلا به آسم هستند علاوه بر این 17 درصد از آن ها مبتلا به زکام بهاره و 12 درصد نیز مبتلا به اگزما هستند.

گفتنی است مطالعاتی که پیش از این نیز انجام شده بودند در مورد ارتباط میان آلرژی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی هشدارهایی داده بودند.

در بررسی های پیشین محققان دریافتند که بزرگسلان آمریکایی مبتلا به اگزما نسبت به کسانی که هیچ نوع بیماری پوستی ندارند بیشتر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند و فاکتور های آغاز کننده این بیماری در آن ها بیشتر یافت می شود. علاوه بر این افرادی که مبتلا به اگزما بودند بیشتر دچار اضافه وزن , چاقی مفرط , فشار خون , کلسترول بالا و همچنین دیابت بودند. گفتنی است در توضیح این تحقیقات آمده است که علت وجود این فاکتور ها در افراد مبتلا به اگزما تمایل بیشتر آن ها به کشیدن سیگار , خوردن مشروبات الکلی و همچنین کم تحرکی است.

ارتباط میان آلرژی و بیماری های قلبی

 علت اصلی ارتباط آسم , آلرژی های فصلی و خارش ناشی از اگزما در کودکان با بیماری های قلبی و عروقی همچنان ناشناخته است. اما به گفته محققان مکانیزم های مختلفی می توانند این ارتباط را توضیح دهند. اثرات نا مطلوب التهاب ناشی از آلرژی های مختلف در کودکان نقش مهمی در ابتلای آن ها به بیماری های قلبی ایفا می کند , علاوه بر این کم تحرکی , ورزش نکردن و در نتیجه چاقی مفرط و اضافه وزن در کودکانی که مبتلا به آسم و آلرژی های مختلف هستند منجر به مبتلا شدن آن ها به بیماری های مختلف قلبی خواهد شد.

به گفته محققان نقطه قوت این تحقیقات بزرگ بودن جامعه آماری و فراگیر بودن داده های بدست آمده از والدین است اگر چه این تحقیقات نقاط ضعف و محدودیت هایی نیز دارد که از نمونه های آن می توان به عدم توجه به عادات زندگی کودکان همانند رژیم غذایی و همچنین اکتفا به گزارش های بدست آمده از والدین اشاره کرد.

فشار خون و کلسترول بالا کودکان و نوجوانانی که مبتلا به آلرژی هستند را به شدت تهدید می کند به همین منظور تغییر عادات مختلف زندگی و همچنین انجام هر چه بیشتر حرکات ورزشی و در پیش گرفتن راه درمانی مناسب برای بهبود وضعیت آلرژی آن ها می تواند کمک قابل توجهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلف قلبی در آن ها کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا