دبیرکل یونسکو در ایران: خوراک شناسی گیلان ثبت جهانی می شود

به گزارش ایرنا، محمدرضا سعیدآبادی روز شنبه در همایش چشم انداز توسعه پایدار استان گیلان در رشت افزود: یونسکو سعی می کند خوراک شناسی گیلان و یکی از آثار میراث فرهنگی غیرملموس این استان را ثبت جهانی و کلانشهر رشت را به عنوان شهری خلاق به دنیا معرفی کند تا خوراک شناسی با برند گیلان شناسایی شود.

وی خاطرنشان کرد: گیلان به عنوان استان زیبایی ، دانایی و نیکویی در جهان شناخته شده و مهد بزرگان و مشاهیر، عالمان و فرهیختگانی است که باید جوامع جهانی بیشتر به آن ارج بگذارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار داشت: روح زندگی در گیلان جاری است و مهارت ها و صنایع دستی آن، از خوبی های مردمان این سرزمین نشأت می گیرند که علاوه بر حفاظت آنها ، باید این مهارت ها را به دیگران معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: امروز فرصت کافی برای توسعه وجود ندارد؛ بسیاری از کشورهای جهان که از توانمندی و ظرفیت کمتری برخوردارند، در صحنه جهانی برای خود نام و نشانی به هم زده اند و از ما پیشی گرفته اند.

وی اظهار داشت: گیلان ظرفیت های بالایی دارد و از نیروی انسانی و فرهنگی خوبی برخوردار است و باید آنچنان که شایسته و بایسته این استان است، در فضای جهانی معرفی شود .

سعیدآبادی با اشاره به هفتادمین سال تاسیس سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO)گفت: یونسکو دو هدف عمده صلح و توسعه را در برنامه دارد؛ صلحی که مبتنی بر ذهن، اندیشه و فکر مردم باشد که این کار، نیازمند فرهنگ سازی و آموزش مداوم است.

وی هدف دوم یونسکو را توسعه پایدار خواند و شعار این هدف را 'امروز برای فردا' ذکر کرد.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی یکی از ارکان توسعه پایدار محسوب می شود که باید با رعایت مسایل زیست محیطی همراه باشد.

وی افزود: برای رسیدن به توسعه پایدار، یونسکو پنجره ای به روی ایران و استان گیلان گشوده و وظیفه ماست که در این رابطه به یک تفاهم مشترکی دست یابیم .

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خاطرنشان کرد: از نظر یونسکو، میراث فرهنگی و میراث غیرملموس متعلق به یک قوم و تمدن نیست زیرا حاصل مجموعه ای از دانایی های مختلف بشری است که باهم جمع شده و با فرهنگ توسعه ارتباط بسیار دارد.

وی یادآور شد: ثبت مشاهیر و مفاخر گیلان در دستور کار یونسکو قرار دارد و گیلان می تواند با نام مشاهیر و مفاخر خود نظیر میرزاکوچک خان و آیت الله بهجت با جهان سخن گوید.

سعیدآبادی همچنین به زبان گیلکی اشاره و تصریح کرد: زبان مادری فقط یک زبان نیست بلکه گذشته تاریخی و حافظه جمعی این خطه است و شیرین کامی ها و تلخ کامی های زیادی را با خود به همراه داشته و برای معرفی این ارزش ها ، باید شرایط بیشتر دیده شدن و بیشتر شنیدن شدن برای گیلان فراهم شود.

** ایران گام های مهمی در گفت وگوی تمدن ها برداشته است

خانم ' استر لاروش ' مدیر منطقه ای یونسکو و نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با اشاره به رشد چشمگیر جهانی شدن و ضرورت یادگیری استفاده از فناوری های حوزه ارتباطات از سوی نسل جدید گفت: چالش های جدیدی در جهان درحال ظهور است با این حال، یونسکو بعد از جنگ جهانی دوم برای پایان دادن به جنگ شکل گرفت و هدف آن برقراری صلح پس از جنگ در ذهن های بشر بوده و در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است.

وی ادامه داد: تلاش یونسکو تبادل فرهنگ ها و ارتباطات بین جوامع بشری است و ایران نقش مهمی در تبادل فرهنگ و گفت و گوی تمدن ها داشته است .

وی آموزش را کلید اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: یونسکو بر آموزش زنان و دختران تاکید دارد و معتقد است اگر دختران بعد از پنج سالگی، آموزش ببینند؛ می توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.

وی همچنین آمادگی یونسکو برای همکاری با گیلان در راستای معرفی میراث فرهنگی این استان به جهان را اعلام کرد. 

** توسعه جوامع با مشارکت همگانی به دست می آید

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان نیز اظهار داشت: بشر در دهه های اخیر با دگرگونی های اساسی در زمینه های توسعه و جهانی شدن مواجه بوده که در این روند، برای رفع محدودیت های زمانی و مکانی گام هایی برداشته است.

'محمد احمدی پور' افزود: هیچ توسعه ای بوجود نمی آید مگر اینکه مشارکت همگانی را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: لازم است در کنار داشته های خود ، تعامل سازنده ای در روند جهانی شدن داشته باشیم که در سیاست خارجی کشور در دولت تدبیر و امید، این موضوع کاملا مشهود است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه استانی در کنار توسعه منطقه ای گفت: در توسعه پایدار شهری باید به ملاحظات محیطی ، اقتصادی و اجتماعی توجه شود و گفتمان توسعه باید به عنوان یک فرهنگ عمومی مطرح شود.

** معرفی رشت به عنوان شهر خلاق

'عباس صابر' رییس شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز اظهار داشت: یکی از اهداف شهرداری از برگزاری همایش توسعه پایدار، معرفی رشت به عنوان شهر خلاق و ثبت جهانی میراث خوراکی آن به دنیاست.

وی افزود: با توجه به افتتاح کرسی یونسکو در شهرداری رشت در مرداد ماه سال جاری، تبادل ارتباطات و اطلاعات در این زمینه درحال انجام است.

وی یادآور شد: طرح معرفی خوراک شناسی شهر رشت، تهیه شده و تقدیم نماینده یونسکو می شود تا در یک بازه زمانی و به عنوان شهر خلاق در خوراک شناسی به ثبت برسد.

همایش چشم انداز توسعه پایدار با هدف توانمند کردن نظام مدیریت شهری رشت با همکاری کمیسیون مالی یونسکو با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، خانم استر لاروش مدیر منطقه ای یونسکو و نماینده یونسکو در جمهوری اسلامی ایران و جمعی از معاونان استانداری گیلان و مدیران کل استان و شماری از اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت در استانداری گیلان برگزار شد.

کارگاه آموزشی این همایش با عنوان' توسعه پایدار و سیاستگذاری های ملی از منظر یونسکو 'عصر امروز (شنبه) در رشت برگزار می شود

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا