آماده‌باش برای رصد یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سال

بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا به نظر می رسد. این بارش شهابی، از زمانی که بشر آن را شناخته همیشه جزء چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و معمولا بزرگ ترین بارش شهابی سال شناخته می شود و به همین دلیل هواداران زیادی دارد. این بارش معمولاً در حدود روز ۱۶ ماه آذر شروع می‌شود و در روز ۲۳ ماه آذر به اوج می‌رسد. بامداد روز ۲۳ آذر را خیلی‌ها به همین خاطر برای رصد این بارش انتخاب می‌کنند. این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آن دنباله دار نیست و سیّارک است. منشا این بارش سیّارک ۱۹۸۳TB یا فایتون ۳۲۰۰ است که به نظر برخی اخترشناسان نوعی جرم به نام دنباله دار خاموش است. شهاب‌های این بارش قطر زیادی دارند. به همین دلیل این بارش شهاب‌های روشن زیادی دارد و آذرگوی‌ها در میان آنان فراوان هستند. سرعت میانگین شهاب‌های این بارش نسبت به سیّاره زمین در اوقات اوج بارش شهابی جوزایی معمولاً حدود ۳۵ کیلومتر بر ساعت است که برای یک بارش شهابی بزرگ سرعت کمی به شمار می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین،برای دیدن این بارش شهابی نیاز به هیچ وسیله خاصی ندارید. با چشم‌های معمولی هم می‌توان این بارش را دید اما باید برای رصدش حتما از نور شهرها  و آلودگی آنها دور شوید. باید به جایی بروید که آسمانی پاک دارد و خبری از هیاهوی پر نور شهرها نیست. معمولا علاقه‌مندان به روستاهای دور از شهرها و کویرها می‌روند تا بتوانند این بارش شهابی هیجان‌انگیز را رصد کنند. 

برای رصد بارش شهابی اما بیشتر از هر چیز باید صبر و حوصله و دقت داشته باشید. بیشتر شهاب‌ها در کسری از ثانیه پدیدار می‌شوند و فقط انواع بسیار پر نور هستند که ممکن است یک تا دو ثانیه در آسمان دیده شوند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا