استفاده از ماهی ربات جهت پژوهش های زیر دریا

دانشجویان انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH) در آلمان ، رباتی به شکل ماهی ساختند که سپیوس   (Sepios) نام دارد . سپیوس  یک ربات چند وجهی با چهار باله است که می تواند الهام بخش نسل جدیدی از آبزیان مصنوعی سازگار با محیط زیست باشد .

هر باله این ربات ماهی از نه پره تشکیل شده که توانایی حرکت در طیف 270 درجه را دارد . قابل ذکر است که این دستگاه به چندین کنترل کننده فاصله و ارتفاع و دوربین های فیلمبرداری زیر آب مجهز شده است . این کنترل کننده ها به یک پایه مرکزی وصل بوده و از یک کیسه شنای مکانیکی تشکیل شده است . این امکانات به ربات این توانایی را می دهد که در عمقی مشخص شناور شود .

الساندرو شاپی (Alessandro Schappi)، یکی از طراحان این روبات در رابطه با این دستگاه چنین توضیح می دهد : ما با استفاده از یک موس از فاصله دور ربات را تحت کنترل قرار می دهیم . در واقع با این دستگاه کنترل کننده از راه دور ، ما می توانیم ربات را در شش جهت هدایت کنیم .

او در ادامه اظهار داشت : در صورتی که ما مایل باشیم تا این ربات ماهی به عمق شیرجه بزند ، باید با فشار موس کنترل کننده به پایین ، باله های آن را به گوشه ها کشیده و باعث شویم تا حرکتی به سمت پایین داشته باشد و با این روش می توان حالت های مختلفی از حرکت را برای این روبات به وجود آورد .

مارتین مولر (Martin Moller) یکی دیگر از دانشجویان طراح این روبات می گوید : زمانی که ما این ربات را در دریاهای فرانسه فرستادیم ، بدون هیچ مشکلی قادر به عبور از میان خزه ها بوده است. ما توانستیم از برخی از ماهی ها فیلم برداری کرده و مستقیما فیلم را از روی لپ تاپ ببینیم که البته این روش برای کنترل بهتر ربات بسیار مفید خواهد بود .

لازم به ذکر است که از خصوصیات ویژه این ربات می توان به چابکی و سرعت عمل آن اشاره کرد  . سرعت این ربات چهار متر بر ثانیه گزارش شده و این ربات ماهی ، قادر است تا حداکثر ده متر در اعماق دریا پائین رود . از دیگر نکات قابل توجه این ربات باتری آن است که برای نود دقیقه می تواند کار کند  و پس از آن باید مجددا شارژ شود .

این ربات دستگاه مناسبی برای استفاده در فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی زیر آب است . این طراحان اعلام کردند در حال فعالیت برای گسترش بخشیدن به کارایی این ربات هستند و در نظر دارند آن را توسعه دهند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا