سالانه بیش از 14 هزار نوزاد با بیماری قلبی در ایران متولد می شود

به گزارش ایرنا از دبیرخانه سومین کنگره مشترک قلب و عروق، دکتر محمد رضا میرزا آقایان،افزود:از این تعداد سالانه صدها نوزاد به دلیل کمبود متخصص و امکانات درمانی در کشور جان خود را از دست می دهند که این امر ضرورت افزایش توسعه امکانات درمانی و تعداد جراحان قلب اطفال را می طلبد.

این در حالی است که به دلیل کمبود متخصص این رشته، کمبود مراکز درمانی و تخت هایICU تخصصی برای قلب کودکان، سالانه حداکثر فقط امکان عمل جراحی 2 هزار و 500 تا 3 هزار کودک در کشور وجود دارد و بقیه در فهرست انتظار اعمال جراحی قرار می گیرند. 

وی با بیان اینکه قرار گرفتن کودکان در فهرست انتظار در برخی موارد منجر به از دست دادن جان کودکان می شود، گفت:حداقل 120 تخت آی سی یو جراحی قلب کودکان در کشور کمبود داریم.

میرزا آقایان اضافه کرد:با توجه به اینکه مساله مراقبت های پس از عمل جراحی در موفقیت نهایی جراحی بسیار موثر است، کمبود تخت های آی سی یو علاوه بر آنکه جان نوزادان و کودکان دچار بیماری های قلبی را تهدید می کند، به تمامی اعضای تیم درمانی جراحی قلب کودکان، فشار کاری و روانی زیادی نیز وارد می آورد.

میرزا آقایان افزود:بیماری های سرشتی قلب کودکان (CHD) که به اشتباه به آن بیماری های مادرزادی اطلاق می شود، شایع ترین ناهنجاری های سرشتی به شمار می روند که حداقل در 25 درصد موارد در سال اول زندگی به جراحی یا اقدام های مداخله گرایانه فوری نیاز دارند و سایر بیماران در سال های بعدی نیازمند درمان جراحی و طبی هستند.

وی اضافه گفت:با امکانات موجود، حداکثر فقط برای سه هزار بیمار و در تمام سنین کودکی، امکان رسیدگی وجود دارد و هرسال بر تعداد کودکان نیازمند جراحی قلب افزوده می شود و بار روانی بسیاری بر والدینی که کودک آنها در فهرست انتظار جراحی قرار دارد وارد می شود.

دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران ادامه داد: البته بعضی از کودکان ممکن است به دلیل عفونت ها، ایجاد تومور، مشکلات دریچه به بیماری قلبی اکتسابی مبتلا و نیازمند اعمال جراحی شوند. 

میرزا آقایان گفت:در حال حاضر در مراکز دانشگاهی، تعداد تخت های ICU جراحی های قلب کودکان، فقط 60 تخت است که برای پاسخگویی باید ظرفیت ICU جراحی قلب کودکان، حداقل سه برابر شده و حدود 150 تا 180 تخت افزایش یاید. 

وی با انتقاد از سرمایه گذاری ناکافی در بخش های دولتی و دانشگاهی در این رشته افزود: آموزش ناکافی و سختی بیش از اندازه این رشته در کنار پایین بودن تعرفه خدمات درمانی ارایه شده جراحی قلب کودکان منجر به بی رغبتی جراحان قلب به این زمینه شده است.

میرزا آقایان با بیان اینکه تمایل برای فعالیت در این رشته اندک است ،گفت:همین امر سبب کمبود جراح در رشته جراحی قلب کودکان شده است تا جایی که در حال حاضر در تمام کشور تعداد جراحان قلبی که به طور اختصاصی فقط در رشته جراحی قلب کودکان فعالیت دارند از تعداد انگشتان دو دست کمتر است. 

وی رویکرد صحیح برای حل این مشکل را سرمایه گذاری مناسب برای افزایش امکانات دولتی، تخصیص منابع کافی در جهت دو تا سه برابر شدن ظرفیت بخش های مراقبت ویژه جراحی قلب کودکان، ترغیب جراحان قلب برای فعالیت بیشتر در این رشته از طریق بالا بردن منابع مالی تخصیص داده شده و افزایش کیفیت آموزشی جراحی قلب کودکان با در نظر گرفتن دوره های آموزشی داخلی و دوره های آموزشی کوتاه مدت در خارج از کشور دانست.

****هزینه جراحی قلب کودکان ۴۰ میلیون تومان

به گفته میرزا آقایان، تعداد مراکز دولتی جراحی قلب کودکان در کشور محدود است و به دلیل هزینه بالا و کمبود منابع مالی، برخی مراکز دولتی هم تمایلی به راه اندازی بخش جراحی قلب کودکان ندارند.

وی ادامه داد: این درحالیست که هزینه عمل جراحی قلب نوزادان و کودکان در مراکز خصوصی در حدود 30 تا 40 میلیون تومان است که پرداخت این هزینه از عهده اکثر خانواده ها خارج است.

وی گفت:درسومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران، جدیدترین دستاوردها در رشته های جراحی، داخلی و بیهوشی قلب و عروق با حضور متخصصان داخلی و خارجی این رشته برگزار می شود.

دبیر اجرایی سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران اضافه کرد:در این کنگره همچنین مباحث مربوط به تشخیص و درمان بیماری های قلب و عروق،درمان های طبی و جراحی، مداخلات تهاجمی و روش های بیهوشی مورد بحث و هم اندیشی متخصصان قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تازه های بیماری های عروق کرونر و دریچه قلب، نارسایی قلب، آریتمی های قلبی و روش های تشخیصی شامل اکوکاردیوگرافی، سیتی اسکن و MRI، روش های نوین پرفیوژن، رویکردهای جدید در بخش مراقبت های ویژه قلب و جراحی قلب و تازه های فیزیوتراپی از دیگر مباحث این کنگره چهار روزه را تشکیل می دهد.

میرزا آقایان با بیان اینکه در این کنگره متخصصانی از کشورهای آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه حضور خواهند داشت، افزود: جراحان قلب و عروق، متخصصان قلب و رشته های فلوشیپ مربوط به قلب، فلوشیپ بیهوشی قلب، فوق تخصص قلب اطفال، پزشکان عمومی، پرستاران قلب، فیزیوتراپیست های قلب و ریه و پرفیوژنیست ها مخاطبان این کنگره هستند.

سومین کنگره مشترک قلب و عروق ایران در روزهای 12 تا 15 اسفند ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا