ارزیابی شدت جراحت چشم با حسگر ویتامین C

به طور طبیعی میزان ویتامین C در غشای اشکی چشم‏ – مایعی که سطح چشم را پوشانده- پایین است؛ در حالی که درون کره چشم حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C است. 
حسگر OcuCheck با استفاده از یک نمونه کوچک از غشای اشکی چشم بیمار میزان اسید اسکوربیک (ویتامین C) موجود در آن را اندازه گیری می کند و در صورتی که میزان آن بیش از حد باشد، می توان نتیجه گرفت که در اثر جراحت عمیق، ویتامین C از قسمت درونی چشم به بیرون ریخته است. 
این حسگر از چندین لایه شامل یک لایه گرافین به قطر یک نانومتر‎‎؛ یک لایه کاغذ فیلتر از جنس نوعی پلیمر که قادر است با گرافین تعامل کند و الکترودهایی از جنس طلا و آنزیم اکسیداز آسکوربات، تشکیل شده است. هنگامی که ویتامین C موجود در نمونه با آنزیم ترکیب می شود، پلیمر از روی گرافین کنار می رود و ترکیب شیمیایی الکترودهای حسگر تغییر می کند و حسگر بر اساس میزان این تغییر می تواند میزان اسید اسکوربیک موجود در نمونه را اندازه گیری کند.
به گزارش ایرنا از هلث، حسگر OcuCheck تا کنون روی 16 بیمار که تحت عمل جراحی چشم قرار گرفتند، آزمایش شده و مشخص شده است که در تشخیص میزان اسید اسکوربیک، از دقت بسیار بالایی برخوردار است. قرار است به زودی این حسگر توسط بیمارانی که دچار جراحت های چشمی شده اند نیز، آزمایش شود. در حال حاضر شرکت InnSight Technology در حال تولید نمونه تجاری این حسگر است.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا