فضاپیمای ژاپنی پس از تاخیری طولانی به زهره رسید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام رانندگی در بزرگراه خروجی مورد نظرتان را از دست بدهید. ماندن در ترافیک و پیدا کردن مسیر جایگزیم به خصوص در ترافیک عصرگاهی و در حالی که برای رسیدن به مقصد عجله دارید می تواند آزار دهنده باشد اما قاعدتا این اشتباه ممکن است چند دقیقه ای به طول سفرتان اضافه کند. سفینه ژاپنی آکاتسوکی که سال 2010 عازم سیاره زهره شده بود اشتباه مشابهی را انجام داد و هزینه آن به جای چند دقیقه تاخیر، اضافه شدن 5 سال به زمان رسیدن به مقصد بود.

در دسامبر سال 2010 آکاتسوکی نتوانست به زهره برسد و تحت تاثیر گرانش خورشید به سوی ستراه مادر منظومه شمسی کشیده شد. این اتفاقی ناخوشآیند برای آزانس فضایی ژاپن یا JAXA بود. ولی برنامه ریزان و مهندسان این آژانس تدبیر دیگری اندیشیدند و سفینه را در مداری به دور خورشید قرار دادند تا 5 سال منتظر بماند و زمانی که بار دیگر فرصت مناسبی پیش آمد برای وارد شدن به مدار سیاره زهره تلاش کند. امروز آن فرصت طلایی رخ داد و آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد سرانجام روز 18 آذر آکاتسوکی با موفقیت به مدار زهره تزریق شد.

حالا وقت آن است که بعد از 5 سال تاخیر و انتظار، این کاوشگر مداری سیاره زهره کار خود را آغاز کند. ماموریت اصلی این کاوشگر بررسی جو غلیظ سیاره زهره است.

سیاره زهره جو فوق العاده غلیظ تری از زمین دارد و به دلیل انباشت گازهای گلخانه ای در جو آن، اثر گلخانه ای در این سیاره به شکل حداکثری به چشم می آید.

در زیر ظاهر زیبا و فریبنده زهره، جهنمی واقعی در جریان است و دمای آن به 465 درجه سانتی گراد می رسد.

ناسا، ورود موفق این مدارگرد به مدار زهره را به آژانس فضایی ژاپن تبریک گفته است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا