واکنش سریع به مسائل، تاثیر زیادی در جذب مخاطبان دارد

 نقش ناچیز هوش این افراد در میزان 'کاریزمای' آنها پژوهشگران را شگفت زده کرده است. 
سخنوران توانا که به اصطلاح به آنها 'کاریزماتیک' گفته می شود، می توانند شنوندگان خود را به آسانی تحت تاثیر قرار دهند. همچنین کاریزماتیک بودن به عنوان داشتن شخصیتی قوی به شمار می رود.
تاکنون تصور می شد که افراد کاریزماتیک با این توانایی به دنیا می آیند، اما پژوهشگران معتقدند که عامل دیگری در ایجاد این موفقیت موثر است.
ویلیام فون هیپل، کارشناس روان شناسی در دانشگاه کویینزلند استرالیا، در این مورد می گوید: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که هوش اجتماعی، تنها توانایی اتخاذ تصمیم درست نیست.
وی در یک بیانیه مطبوعاتی که همزمان با انتشار این پژوهش در صفحه اینترنتی 'علوم روان شناختی' (psychological Science) منتشر شد، نوشت: داشتن هوش اجتماعی، توانایی اتخاذ تصمیم درست، قدرت اجرای تصمیم و سرعت نشان دادن واکنش فرد را شامل می شود.

** کاریزماتیک بودن آموختنی است
برای سنجش میزان کاریزما ، گروه تحقیقاتی به سرپرستی هیپل روی 417 شرکت کننده در این تحقیق، دو آزمایش متفاوت انجام دادند.
در آزمایش اول از دوستان افراد مورد بررسی خواسته شد که میزان کاریزما و حاضرجوابی هر شرکت کننده را رتبه بندی کنند. سپس برای سنجش سرعت واکنش ذهن، از هر شرکت کننده خواسته شد تا جایی که می تواند به 30 سوال اطلاعات عمومی به سرعت پاسخ دهد؛ یکی از این پرسش ها این بود: یک سنگ قیمتی را نام ببرید. 
در آزمایش دوم به هر فرد دو مسئله داده شد؛ در مسئله اول شرکت کننده باید مکان یک نقطه روی نمایشگر رایانه خود را می یافت. جواب درست به این پرسش نیمه چپ یا نیمه راست صفحه نمایشگر بود و در مسئله دوم دو تصویر به هر فرد نشان داده می شد و او باید تشخیص می داد که این دو نقش همسان اند یا ناهمسان.
مقایسه یافته های این دو آزمایش با رتبه بندی ارایه شده از طرف دوستان شرکت کنندگان، نشان داد افرادی که در آزمایش سنجش سرعت واکنش ذهن نتایج بهتری داشتند، در رتبه بندی کاریزما نیز در جایگاه بالاتری قرار گرفته بودند.

** سرعت یا هوش، کدام بهتر است
هیپل، در توضیح پیش فرض ها و نتایج این آزمایش می گوید: به شخصیت های کاریزماتیک عرصه های گوناگون از سیاست گرفته تا موسیقی که نگاه می کنیم ، یک شاخص در آنها مشترک به نظر می رسد و آن سرعت ذهن این افراد در واکنش نشان دادن به مسائل است.
وی افزود: ما حدس می زدیم که بین سرعت واکنش ذهن و میزان کاریزماتیک بودن افراد ارتباطی وجود داشته باشد اما اینکه در تاثیرگذاری شخصیت افراد نقش سرعت واکنش ذهن مهمتر از هوش است، یافته ای ا ست که ما را نیز متعجب کرد. بنابراین دانستن جواب یک مسئله دشوار بسیار کم اهمیت تر از سرعت افراد در نشان دادن واکنش های اجتماعی در فرصت های بسیار کوتاه است.
از دیدگاه این کارشناسان، سریع فکر کردن به افراد این امکان را می دهد که اشتباهات خود را راحت تر جبران کنند؛ برای مثال یک شوخی ساده در جای مناسب می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.
به گزارش ایرنا از دویچه وله،اما در این آزمایش ها هیچ ارتباطی بین سرعت فعالیت ذهن و مهارت های اجتماعی افراد مانند مدیریت منازعه یا درک احساسات دیگران مشاهده نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا