اثرات منفی مصرف بی‌رویه چای سبز

گرچه چای سبز به خاطر فواید سلامتی متعدد توسط میلیون‌ها نفر مصرف می‌شود، مهتاب جعفری به همراه همکارانش نشان دادند مصرف بیش از حد این ماده می‌تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف بیش از اندازه چای سبز می‌تواند بر انسان‌ها نیز اثر بگذارد یا خیر، اما این یافته‌ها حاکی از آن است باید در مصرف بیش از حد آن یا هر ماده طبیعی جانب احتیاط را نگه داشت.

دانشمندان اثرات سمی بودن چای سبز را بر روی رشد و تولیدمثل حشره Drosophila melanogaster  بررسی کردند و جنین‌ها و لاروای این حشره در معرض دوزهای مختلف چای سبز قرار گرفتند.

دانشمند ایرانی و تیم علمی‌اش دریافتند لاروایی که در معرض 10 میلی‌گرم چای سبز قرار گرفتند، رشدشان کندتر بود، هنگام تولد کوچک‌تر بودند و همچنین محققان کاهش قابل‌توجه تعداد نوزادان متولدشده را مشاهده کردند.

در واقع میزان 10 میلی‌گرم چای سبز مگس‌ها را در مقابل سوءهاضمه و استرس ناشی از گرما آسیب‌پذیرتر کرد اما از آن‌ها در مقابل dehydration محافظت کرد..

افزون بر این، نوزاد ماده بازدهی تولیدمثل کاهش‌یافته‌ای را از خود بروز داد و طول عمر آن نیز 17 درصد کم شد، این در حالی بود که نوزدان نر در مقابل مصرف دوز بیش از حد چای از این لحاظ مشکلی را متحمل نشدند. همچنین مصرف 10 میلی‌گرم چای سبز موجب بروز ناهنجاری‌های ریخت‌شناسی در اندام‌های تولیدمثل شد.

جعفری معتقد است مصرف دوز بالای چای سبز ممکن است موجب apoptosis یا مرگ سلولی بیش از حد شود اما وی و همکارانش این موضوع را بررسی نکردند.

چای سبز که از گیاه Camellia sinensis مشتق می‌شود، به دلیل سلامتی قلب و مغز و ویژگی‌های ضدسرطانی در سراسر جهانی محبوبیت خاصی دارد با این حال، مطالعه جدید از مشکلات مرتبط با مصرف بیش از حد این ماده خبر داد.

جعفری ابراز داشت در مطالعات دیگر بر روی موش‌ها و سگ‌ها، چای سبز در مقادیر زیاد، وزن بدن را تا حد قابل‌توجهی کاهش داد اما در موش‌ها بر روی رشد جنین آن‌ها تاثیر منفی گذاشت.

گروه مهتاب جعفری، در مطالعه محصولات غذای طبیعی پیشرو است و مگس‌های میوه نیز در آزمایش‌ اثرات معکوس nutraceuticals و pharmaceuticals کارآمد بوده‌اند.

این دانشمند و همکارانش به دنبال ادامه ارزیابی شناسایی متابولیت‌های محصولات طبیعی در مگس‌ها هستند و این آزمایشات، آن‌ها را قادر خواهد ساخت درک بهتری از دوزهای سمی مواد در انسان‌ها داشته باشند.

جزئیات این پژوهش در Journal of Functional Foods منتشر شد.