بررسی ظهور مورچه های آتشین در اروپا

تیمی از پژوهشگران در حال آنالیز و بررسی ژنوم حشرات مختلف و شناسائی ساختار ژنتیکی آن ها هستند . هدف این گروه ، شناسائی خاستگاه اولیه حشرات و نحوه پراکندگی ان ها در سراسر دنیا است .  این پروژه تحقیقاتی در دانشگاه ایلیونز  University of Illinois at Urbana-Champaign  در حال پیگیری و اجرا است و طی آن پژوهشگران با نمونه برداری از حشرات مختلف ساکن در یک صد و نود و دو محل مختلف ،  دریافتند که مورچه های استوائی موسوم به مورچه های آتشین tropical fire ant برای نخستین بار از قاره آمریکا به مناطق ماورا اقیانوس اطلس و سایر قسمت های اروپا  وارد شده اند .

در همین زمینه دکتر آندرو سوارز Andrew Suarez زیست شناس و متخصص حشره شناسی و یکی از اعضای این پروژه تحقیقاتی در باره این موضوع اعلام کرد : " احتمالا در قرن شانزدهم میلادی کشتی های بادبانی تجاری که پس از کشف قاره امریکا بین اروپا و آمریکا تردد داشتند ، این مورچه ها را به همراه محموله های باری خود در این مناطق جا به جا کرده اند . "  

بر این اساس احتمالا مورچه های آتشین مناطق استوائی قاره آمریکا به همراه کیسه های محتوی خاک و سایر مواد معدنی ، در بارانداز های بنادر  اروپائی تخلیه شده و از این طریق وارد خاک اروپا شده و خود را با اکو سیستم این مناطق تطبیق داده اند . البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این حشرات با توجه به این که در ساختار زیستی مناطق جدید ، پیشتر وجود نداشتند ، موجب بروز مشکلات عدیده ای در ساختار کشاورزی و حیوانات و پرندگان بومی این مناطق شده و بر جمعیت این گونه های جانوری تاثیرات نامطلوبی گذاشته است .

دکتر سوارز در این رابطه اعتقاد دارد : " این مهاجرت ناخواسته مورچه های آتشین را می توان یکی از نخستین مهاجرت های اینچنینی در دنیا دانست . "    

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا