پژوهش‌ها باید مطابق هدف هایمان باشد

دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی، پژوهشگر را کسی دانست که موضوعی را انتخاب می کند و با روش های نظامند برای رسیدن به اهداف آن موضوع تلاش می‌کند و نتایجش را ارایه می دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شاهد افزود: پژوهش‌های ما باید در زمینه های انجام شود که با هدف هایمان و با نظام کلی برنامه هایمان مطابقت و هماهنگی داشته و در راستای نیازهای کشورمان باشد.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و علم سنجی دانشگاه شاهد اظهار کرد: این نیازها باید در برنامه ها و اولویت های کشورمان کاملا مشخص شود. یک پژوهشگر می تواند با انجام مطالعه هایی که انجام می دهد این نیازها را شناسایی و نیاز سنجی کند و در راستای این نیازها به پژوهش بپردازد.

پژوهشگر علوم انسانی1390 در وزارت علوم تحقیقات و فناوری به ویژگی های یک پژوهشگر برتر اشاره کرد و گفت: پژوهشگر مطلوب یا اثر بخش پژوهشگری است که پژوهش‌هایش را در راستای اهداف و برنامه ها و نیازهای کشور و آن چیزی که در اولویت جامعه است، انجام دهد. در عین حال پژوهشگر باید کارهایش با توجه به مرزهای دانش باشد و بتواند کارهای از پیش انجام شده داخلی و خارجی را مورد استفاده قرار بدهد.

یکی از برگزیدگان برتر مولف کتاب در هفتمین جشنواره بین المللی فارابی(1393) تصریح کرد: بحث با کیفیت تر انجام دادن پژوهش ها نکته دیگری است که برای این کار هم چارچوب ها و اصول مختلفی وجود دارد. یک پژوهشگر باید این مورد را نیز در پژوهش خود لحاظ کند تا تحقیقش به حد اعلای کیفیت برسد.

پژوهشگر برتر چندین دوره دانشگاه شاهد به مشکل های پیش روی پژوهشگران اشاره کرد و گفت: پژوهشگران در وهله نخست نیاز به پشتیبانی دارند. این پشتیبانی ها لزوما ابزار نیست؛ البته ابزارها در رشته های مختلف متفاوت است. این ابزارها در حوزه های آزمایشگاهی و فنی، تجهیزات و مواد است اما در حوزه های علوم انسانی می تواند منابع اطلاعاتی باشد؛ هرچند منابع اطلاعاتی در حوزه علوم و مهندسی کاربرد دارد اما در حوزه های علوم انسانی بیش از همه اهمیت دارد.

پژوهشگران در وهله نخست نیاز به پشتیبانی دارند که این پشتیبانی ها لزوما ابزار نیست

نوروزی ادامه داد: گاهی اوقات این ابزارها به عنوان مساله محسوب نمی شوند بلکه آن قوانینی که باید پژوهشگران از آن عبور کنند سخت است از اینرو تسهیل شدن قوانین و مقررات برای انجام پژوهش یکی دیگر از مسایلی است که باید توجه ویژه ای به آن شود.

به گفته وی نهادهای قانون گذار باید قوانین انجام پژوهش را راحت تر و سهل تر کنند. انتشار مقاله‌ها در سطح بین المللی و همچنین انتشار مجله ها و کتاب‌ها نیز باید در کشور تسهیل شود تا ما بتوانیم کارها و همکاری های بین المللی مان را توسعه دهیم؛ پژوهش هایی که اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگران برای به بار نشستن آنها زحمات فراوانی می کشند.

وی بیان کرد: این اشخاص حتی برای تسویه حساب پژوهش هایشان نیز باید یک سری کاغذ بازی های خاصی را طی کنند. مراحل این کارهم باید تسهیل شود. در این بین باید بحث حمایت از پژوهشگران برجسته از اولویت بیشتری برخوردار باشد. همچنین باید از تخصص و دانش متخصصان حوزه علم سنجی که قادر هستند پژوهشگران توانمند را شناسایی کنند برای پشتیبانی از برنامه ریزی پژوهشی استفاده کنیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزشی دانشگاه شاهد به سطح کارهای پژوهشی علوم انسانی اشاره کرد و گفت: علوم انسانی حوزه ای است که ویژگی های خاص خود را دارد؛ اغلب مباحث علوم انسانی تابع موضوع های بومی و داخل است. هرچند پژوهش‌های ما در این حوزه در سطح ایده آل و قابل توجیه است اما انتظار می رود به دلیل اهمیت این حوزه، سطح کارهای پژوهشی ما افزایش یابد.

وی افزود:علوم انسانی جزء علوم پایه محسوب می شود. حوزه های پایه و بنیادی فقط حوزه های علوم پایه ای که ما تصور می‌کنیم مانند علوم محض، ریاضی، فیزیک و شیمی نیستند بلکه علوم انسانی را هم شامل می شوند؛ اغلب بودجه هایی اختصاصی علوم بنیادین بیش از علوم کاربردی است زیرا این علوم زیر بنای فکری و علمی یک جامعه را تشکیل می دهند و باعث حرکت و چرخش پژوهشی در کشور می شوند.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی و علم سنجی دانشگاه شاهد اظهار کرد: کارعلوم انسانی اصلا قابل مقایسه با سایر علوم نیست؛ هیچ علومی را نمی توان با داده های خام با حوزه های دیگر مقایسه کرد بلکه باید از روش های هم تراز سازی و نرمال سازی شده رشته علوم سنجی استفاده کنیم بنابراین حوزه علوم انسانی در همه مسایل بیش از حد اهمیت دارد و باید بیش از گذشته شاهد تحرک و تحولات این علوم باشیم.

وی با اشاره به آینده این علم در کشور گفت: همواره باید به آینده امیدوار بود اما لازمه داشتن تحرک بیشتر در حوزه های علمی علوم انسانی، فراهم آوردن شرایط است.هم اکنون بخش اعظمی از نیروی انسانی در حوزه علوم انسانی به کار آموزش می پردازند در صورتی که باید آموزش و پژوهش با یکدگیر تناسب داشته باشند تا بتوانند کار پژوهشی را پیش ببرند در صورتی که پژوهش در حوزه علوم انسانی باید حرف اول را بزند و پژوهشگران نیز به معنی واقعی پژوهشگر باشند.

نوروزی تصریح کرد: درست است که مسایل بومی خیلی در حوزه علوم انسانی مطرح است اما باید از مسایل بین المللی نیز غافل نباشیم و ضمن فراهم آوردن تعاملات بین المللی و بسترهای لازم کارهای پژوهشی و تسهیل کردن قوانین، امکان پژوهش را نسبت به آموزش افزایش و دسترسی به منابع علمی و اطلاعاتی تقویت کنیم.

وی در پایان گفت: عملا آنچه که امروزه پژوهشگران ما در کشور با آن دست به گریبان هستد کمبود وقت و فرصت است. ما اگر بتوانیم وقت پژوهشگران را افزایش دهیم و سطح کارهای غیر پژوهشی را کم و پژوهشی را زیاد کنیم می توانیم شاهد تحول‌های بیشتری در علوم انسانی باشیم.