تأثیر اندازه صفحه نمایش تلفن همراه بر تمایل خرید افراد

اندازه صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند هر روز بزرگ و بزرگتر می‌شود و اغلب مردم بر این باورند که صفحه نمایش بزرگتر، میزان اطلاعات دریافتی را افزایش می‌دهد.

اما تفاوت در اندازه صفحه نمایش با تأثیراتی نامحسوسی همراه است که مردم کمتر قادر به درک آنها هستند. یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی آزمایشگاه تحقیقات تأثیرات رسانه (Media Effects Research Laboratory)، نحوه پردازش اطلاعات در گوشی‌های هوشمند با صفحات نمایش مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه با مشارکت 120 دانشجوی کره جنوبی، یک گروه از گوشی هوشمند با صفحه نمایش 3.7 اینچی و گروه دوم از گوشی هوشمند با صفحه نمایش 5.3 اینچی استفاده کردند.

افراد از تلفن همراه برای پیدا کردن برنامه حرکت اتوبوس استفاده کردند؛ پیش از نشان دادن برنامه، برای یک گروه تبلیغ تصویری و برای گروه دیگر تبلیغ متنی به نمایش درآمد؛ در انتها از افراد خواسته شد تا پرسشنامه‌ای را درخصوص پردازش اطلاعات، سطح اعتماد و قصد خرید تکمیل کنند.

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، افرادی که تبلیغ تصویری را بر روی صفحات نمایش بزرگتر مشاهده کردند، حس اعتماد عاطفی را تجربه کردند؛ در حالیکه خواندن تبلیغ متنی بر روی صفحات نمایشی کوچکتر باعث ایجاد حس اعتماد شناختی بیشتر شد.

محققان انتظار داشتند که اعتماد شناختی با اعتماد رفتاری و تمایل به خرید همراه باشد، اما در نهایت مشخص شد که اعتماد عاطفی تأثیرگذارتر است.

براین اساس، احتمال خرید یک محصول در افرادی که تبلیغ تصویری را بر روی صفحه نمایش بزرگتر مشاهده کرده بودند، بیشتر بود. نحوه پردازش اطلاعات در صفحه نمایش بزرگتر، بیشتر حالت اکتشافی است که به معنای پردازش اطلاعات به شیوه‌ای کمتر سیستماتیک و بیشتر تحت تأثیر نشانه‌ها در محیط اطراف است. 

نتایج این مطالعه در شماره اخیر مجله Human Communication Research منتشر شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا