چاقی و سوء تغذیه کودکان ایرانی را تهدید می کند

 دکترفرید ایمان زاده امروزسه شنبه در نشست خبری یازدهمین همایش اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان افزود:درحال حاضر شیوع چاقی در کودکان رشد قابل توجهی داشته و در تمام قشرهای جامعه دیده می شود.
وی با بیان اینکه چاقی کودکان، سلامتی آنان را در آینده به خطر می اندازد، اظهار کرد:چاقی کودکان منجر به بروز بیماری های چون فشار خون، بیماری های قلبی -عروقی ، دیابت و آرتروز می شود و ریشه اصلی این بیماری ها درتغذیه نامناسب به ویژه مصرف فست وفودها است.
ایمان زاده ادامه داد: مطالعات نشان داده است که سوء تغذیه ، در برخی از استان های کشورمشاهده شده است؛ درواقع سوء تغذیه از عوامل ابتلا به چاقی در کودکان است.
به گفته وی چاره ای وجود ندارد به جز اینکه مصرف فست فودها را حذف و به سمت غذاهای محلی و سنتی روی بیاوریم و انواع مغز ها و آجیل ها را در رژیم های غذایی بگنجانیم .
رئیس بیمارستان کودکان مفید افزود:بی تحرکی، استفاده بیش ازحد از رایانه و تلویزیون و تغذیه نامناسب که ریشه در زندگی صنعتی دارد باعث شده که کودکان ایرانی روز به روز چاق تر شوند.
ایمان زاده با اشاره به شایع ترین بیماری های کودکان گفت:هم اکنون بیشترین بیماری ها در کودکان بیماری های عفونی ، بیماری های تنفسی و گوارشی است.
دبیرعلمی یازدهمین همایش اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان ادامه داد: پیشگیری و اجرای برنامه های منظم واکسیناسیون در کشور بیماری هایی چون سل ، آبله و سرخک را به شدت کاهش داده است، اما امروزه آلودگی هوا منجر به افزایش بیماری های تنفسی و گوارشی در کودکان شده است.
ایمان زاده اضافه کرد:بالا رفتن بهداشت عمومی، افزایش اطلاعات بهداشتی مردم ، توانایی کنترل سریع بیمار ی ها ، افزایش دانش پزشکی ، کشف داروهای جدید باعث شده است که بتوانیم بسیاری از بیماری ها را درمان کنیم.وضعیت ما در کنترل بیماری عفونی نسبت به سالهای قبل بسیار بهتر شده است.
وی افزود: بیماری عفونی جدیدی در جهان پیدا شده است که کشور ما ازاین وضعیت مصون نیست و باید دراین زمینه مطالعات و تحقیقات بیشتری صورت گیرد.
فوق تخصص کودکان با بیان اینکه حوادث شایع ترین علت مرگ و میر در کودکان محسوب می شود، گفت:حوادثی مانند نوشیدن مواد شوینده، برق گرفتگی ، خوردن دارو ، گاز گرفتگی ، بلعیدن اشیاء کوچک، افتادن ازبلندی و تصادفات جاده ای کودکان را هر لحظه تهدید می کند و باید خانواده ها نهایت مراقبت را در محیط خانه و بیرون داشته باشند.
رئیس بیمارستان کودکان مفید به فشار خون بالا در کودکان اشاره کرد و گفت: فشار خون بالا در کودکی علت مشخصی ندارد اما با چاقی و تغذیه در کودکان ارتباط دارد.سردرد ، تاری دید در کودکان باید جدی گرفته شود و بهتر است کنترل فشار خون هر چند یکبار در کودکان توسط پزشک معالج صورت گیرد.
دبیرعلمی یازدهمین همایش اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان به تغدیه نوزادان با شیرمادر تاکید کرد و گفت : بهترین غذا در نوزادی شیر مادر است اما امروزه مصرف شیر خشک افزایش یافته است و آمارها نشان می دهد که 30 تا 35درصد از نوزادان از شیر مادر تغذیه می کنند.
وی افزود: حدود دو سوم نوزادان با شیر خشک تغذیه می شود که این برای میزان آمار برای جامعه اسلامی مناسب نیست .
به گفته وی ثابت شده است که شیر مادر حاوی انتی بادی و اسید آمینه است که در شیر خشک یافت نمی شود.ثابت شده است کودکانی که از شیر مادر تغذیه شده اند از ضریب هوشی میانگین 8 درجه بالاتر از کودکانی که از شیر خشک تغذیه کرده اند بهره مند هستند.همچنین کودکانی که شیر مادر خورده اند در بزرگسالی از سوخت و ساز بهتری برخوردار بوده و کمتر به چاقی و لاغری ،بیماری های گوارشی و تنفسی مبتلا می شوند.
به گزارش ایرنا،یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در روزهای 24 تا 27 آذر در بیمارستان کودکان مفید برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا