پرواز به دور دنیا با هواپیمای خورشیدی

آقای پیکارد در خانواده ای که به خاطر ماجراجویی معروف هستند به دنیا آمد. او علاوه بر اینکه یک روانپزشک است، خلبانی نیز می کند. آقای پیکارد شرکتی به نام «سولار ایمپالس» (Solar Impulse) را پایه گذاری کرده است. هدف از تاسیس این شرکت، طراحی نوعی هواپیمای خورشیدی برای پروازهای طولانی مدت است.

برتراند پیکارد قرار است در اول ماه مارس امسال، پروازی را با یک هواپیمای خورشیدی به دور دنیا به انجام برساند. او در مجموع 12 بار برای استراحت بر روی زمین فرود خواهد آمد. مجله نیوساینتیست مصاحبه ای را با این خلبان جسور ترتیب داده است.

 

شما در سال 1999 هم یک بار بدون توقف بالون به دور دنیا سفر کردید. آیا فکر این سفر با هواپیمای خورشیدی آن هنگام به ذهن تان رسید؟

مسافرتم با بالون به دور دنیا حدود بیست روز طول کشید. در آن سفر تمام دت نگران این بودم که نکند باد به اندازه کافی برای پیشبردن بالون وجود نداشته باشد، زیرا اگر با سرعت پیش نمی رفتیم، سوختمان تمام می شد. وقتی سفر به پایان رسید و فرود آمدیم، حدود 3.7 تن پروپان مایع را سوزانده بودیم و فقط 40 کیوگرم از این سوخت باقی مانده بود. همان جا بود که با خودم عهد کردم دفعه بعدیی که به دور دنیا سفر می کنم، از هیچ سوختی استفاده نکنم. به این ترتیب نختسن جرقه سفر با هواپیمای خورشیدی در ذهنم زده شد.

 

شما برای ساخت هواپیمایی خورشیدی، شرکت سولار ایمپالس را به همراه دوست تان یعنی آندره بورخبرگ پایه گذاری کردید. آیا در آن زمان مطمئن بودید که می توانید از پس چنین کار مهمی برآیید؟

همه کارشناسان می گفتند که امکان ساخت یک هواپیما به اندازه ای که بتواند صفحات خورشیدی و باتری را حمل کند و در عین حال آن قدر سبک باشد که پرواز کند وجود ندارد. اما چون من و آندره کارشناس نبودیم، به سراغ راه حلهایی خارج از روند معمول رفتیم. می گویند که شمع فروشان، لامپ برقی را اختراع نکردند! حکایت ما هم این چنین بود!

 

هواپیمای تک سرنشینه شما که سولار ایمپالس 2 نام دارد از چه ویژگی هایی برخوردار است؟

طول بال این هواپیما از یک جمبوجت 747 بزرگتر بوده و با این حال وزن کل آن از یک خودرو خانوادگی کمتر است. ما بربازده ترین موتور الکتریکی دنیا را بر روی این هواپیما سوار کردیم. همچنین عایق بندی و سیستم نور این هواپیما از نوع بهترین ها بوده و از سبک ترین مواد برای ساخت آن بهره گرفتیم. امروزه می توان از این فناوری ها برای ساخت خودرو و یا خانه استفاده کرد تا به این ترتیب از میزان مصرف انرژی کاسته شود. هدف ما فقط پرواز با هواپیمای خورشیدی به دور دنیا نبود، بلکه می خواستیم نشان دهیم که می توانیم از فناوری های نوین برای حفاظت از زمین و بهره گیری درست تر از منابع موجود استفاده کنیم.

از آنجا که سفر شما سه روز یا بیشتر طول می کشد و تمام طول روز هم در هواپیما تنها هستید، چگونه در طول این دوره پرواز استراحت خواهید کرد؟

من شیوه ای به نام خودهیپنوتیزمی طراحی کرده ام. در این شیوه، این امکان وجود دارد که بدن استراحت کند، اما مغز هوشیار بوده و به تغییرات واکنش می دهد. به این ترتیب این امکان وجود دارد که ده بار در روز، هر بار چرتی به طول 20 دقیقه بزنم و البته هواپیما بر روی حالت پرواز خودکار قرار بگیرد. اگر مشکلی در این میان ایجاد شود، زنگ هشدار و لرزش بر روی لباس خلبانی، مرا بیدار خواهد کرد.

 

منبع: نیوساینتیست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا