مطالعه هواپیمای غرق شده در جنگ جهانی دوم

دانشجویان پروژه  برنامه های دریایی هاوایی (Hawaii Marine Option Program) واقع در ایالات متحده امریکا یک بررسی دقیق باستان شناسانه را از کاتالینا PBY-5 (Catalina PBY-5) یکی از 27 هواپیمای آبی نیروی دریایی امریکا که در طول حمله ژاپن به بندری از بنادر هاوایی به نام پرل هاربر (Pearl Harbor) در تاریخ هفتم دسامبر سال 1941 میلادی (برابر با 16 آذر ماه 1320 خورشیدی) در دریا غرق شده بود ، آغاز کردند . قابل ذکر است که این حمله ژاپنی ها باعث شد تا امریکا وارد جنگ جهانی دوم شود .

تصاویر و نقشه های جدید این سایت به طرح داستان تلفات این حمله که تا حد زیادی فراموش شده ، کمک می کند .

گفتنی است پیش از این گروه های تحقیقاتی تلاش کرده اند تا به مطالعه بمب افکن های گشت دوربرد در گذشته بپردازند اما آب های تیره منطقه مانع از به پایان رساندن فعالیت های آن ها شده بود .

این تیم دانشجویان پژوهشگر با سرپرستی هانس ون تیلبورگ (Hans Van Tilburg) باستان شناس دریایی از اداره NOAA پناهگاه ملی دریایی (NOAA’s Office of National Marine Sanctuaries) شرایط بهتری برای سفر تحقیقاتی خود در سال جاری داشته اند . آن ها با استفاده از تجهیزات اصلاح شده دوربینی به نقشه برداری کل سایت که شامل سه قطعه از هواپیمای آبی واقع در عمق سی فوتی (برابر با 9 متر و 14 سانتیمتر) در خلیج کوچک Kāne’ohe می شود ، پرداختند .

ون تیلبورگ در یک مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با استفاده از این اطلاعات به دست آمده در کمک به طرح داستان تلفات حمله ژاپن به هواپیماهای آبی ارتش ایالات متحده آمریکا می گوید : « تصاویر و نقشه های جدید این سایت به طرح داستان تلفات این حمله که تا حد زیادی فراموش شده ، کمک می کند. هواپیمای غرق شده PBY یک یادآوری بسیار مهم از روز رسوایی (Day of Infamy) درست مانند یواس‌اس آریزونا (USS Arizona) و یواس‌اس یوتا  (USS Utah) محسوب می شود که همگی از تلفات و خسارات مستقیم حمله هفتم دسامبر 1941 میلادی بودند.»

لازم به ذکر است که ون تیلبورگ تصور می کند که احتمالا خدمه این هواپیمای آبی غرق شده ، در طول حمله در حالی که تلاش می کردند پرواز کنند، کشته شدند.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا